W dniach 27–28 maja 2010 r. w Poznaniu Międzynarodowe Stowarzyszenie Controllerów (Internationaler Controller Verein) zorganizowało IV Międzynarodowy Kongres Controllerów Controlling Intelligence Adventure (CIA). Tematem wiodącym tegorocznego spotkania był „Wpływ controllingu na konkurencyjność firmy”.

Wszechobecne zmiany coraz wyraźniej kształtują nowy obraz controllera, który jest blisko biznesu, blisko problemów i trudnych decyzji. Jest godny zaufania i obiektywny, dostrzega ryzyka i wskazuje szanse. Jest partnerem, z którym łatwiej można przejść przez turbulencje i zawirowania, zdobywając kolejnych klientów i nowe rynki. Takie optymistyczne wnioski płyną z dyskusji i wykładów prezentowanych podczas Kongresu.

Organizowany pod przewodnictwem dr Adrianny Lewandowskiej (członek zarządu Internationaler Controller Verein) doroczny zjazd praktyków controllingu urasta do miana największego wydarzenia controllingowego w naszym kraju. Liczba jego uczestników, świetna atmosfera, a przede wszystkim bardzo wysoki poziom merytoryczny referatów w pełni to potwierdzają.

Analizując poszczególne wystąpienia, trudno było wskazać na zdecydowanych faworytów. Każdy z referatów był bowiem znakomicie przygotowany, a wykładowcy pokazali ogromną wiedzę i doświadczenie. Ot, choćby przykład niezwykle charyzmatycznej Astrid Zakrzewskiej (dyrektor PwC Academy w PricewaterhouseCoopers), która podzieliła się swoim doświadczeniem związanym z praktycznym wykorzystaniem Beyond Budgeting. To nowatorskie podejście do budżetowania autorka zaprezentowała zarówno od strony zewnętrznego konsultanta, jak i użytkownika (kilkuletnia praca w TVN). Nawet najbardziej zagorzali entuzjaści tradycyjnych budżetów zaczęli zastanawiać się, czy Beyond Budgeting może sprawdzić się w ich organizacjach.

Inny przykład to niezwykle ciekawe doświadczenia wdrożeniowe w obszarze Balanced Scorecard zaprezentowane przez prezesa Zarządu Centrum Rozwoju Szkół Wyższych TEB Akademia – Pawła Zygarłowskiego. Autor referatu wskazał na te elementy, które w praktyce najbardziej interesują zarządy przedsiębiorstw. Chodzi oczywiście o zarówno wewnętrzne, jak i rynkowe efekty wdrożenia BSC. W swoim wystąpieniu prezes TEB Akademia mówił o sukcesach, ale nie obawiał się także wskazywać na problemy i porażki, które mogą wiązać się z aplikacją tego narzędzia w organizacji.

Oto spis wszystkich referatów wygłoszonych podczas IV Międzynarodowego Kongresu Controllerów:

w A po co nam controlling? – o trudnościach w budowaniu relacji nowych finansów z biznesem firmy z tradycjami w świecie rozpędzonej konkurencji – Igor Kostyszyn, dyrektor finansowy, Polfa Warszawa S.A.,

w Controlling na pierwszej linii frontu – Maciej Bieńkowski, Operations & Logistics Controller, Coca-Cola HBC Polska Sp. z o.o.,

w Controlling wspomaganiem decyzji biznesowych w Mieszko – Iwona Niewrzoł, kierownik Działu Wspomagania Decyzji Biznesowych, ZPC Mieszko S.A.,

w Życie bez tradycyjnego budżetu – niemożliwe? A jednak... Koncepcja Beyond Budgeting – źródło przewagi konkurencyjnej – Astrid Zakrzewska, dyrektor PwC Academy, PricewaterhouseCoopers,

w Jaka jest rola finansisty w przewodzeniu zmianom w firmie Philips? – Tomasz Dębicki, Plant Controller, Philips Lighting Poland S.A. O/Pabianice,

w Podejmowanie dobrych decyzji w zmiennym otoczeniu. Rola zespołu controllingu w Żywiec Zdrój S.A. – Bartosz Gayer, controller operacyjny, Żywiec Zdrój S.A.,

w Controlling meets quality-management – Rainer Vieregge, Businesscoach, RVA Consulting, Aachen,

w Controlling a intiucja – dr Konrad Marchlewski, wiceprezes Zarządu, Atlas Sp. z o.o.,

w Management Accounting: measuring the forces of change in a recession – Matilda Crossman, Managing Director Central and Eastern Europe, The ExP Group,

w Formuła Du Ponta jako narzędzie w controllingu – Mariusz Andrysiak, dyrektor Departamentu Informacji Zarządczej, Bankowy Fundusz Leasingowy S.A.,

w Profesjonalizacja zarządzania wyższych uczelni – dlaczego zdecydowaliśmy się na Balanced Scorecard – Paweł Zygarłowski, prezes Zarządu Centrum Rozwoju Szkół Wyższych TEB Akademia,

w Finanse w nowej rzeczywistości – Grzegorz Dądela, dyrektor finansowy, Subaru Import Polska Sp. z o.o.,

w Klub KKS Lech Poznań S.A. jako przykład sprawnie zarządzanego przedsiębiorstwa – Arkadiusz Kasprzak, wiceprezes KKS Lech Poznań S.A.

Więcej informacji o Kongresie, a także działalności Międzynarodowego Stowarzyszenia Controllerów na stronie www.icv.pl.

Zobacz również

Nowe obowiązki przedsiębiorców ‑ zapewnienie dostępu do niektórych produktów i usług

26 stycznia 2024 r. opublikowano projekt ustawy o zapewnianiu spełniania wymogów dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze. Nowa ustawa nałoży szereg nowych obowiązków na przedsiębiorców prowadzących sprzedaż i świadczących usługi dla osób fizycznych. Obowiązki dotyczą zapewnienia dostępu do produktów i usług przedsiębiorcy osobom ze szczególnymi potrzebami.

Czytaj więcej

MF prowadzi dialog w sprawie potencjalnych zmian w przepisach prawa bilansowego

MF prowadzi dialog w sprawie potencjalnych zmian w przepisach prawa bilansowego

Ministerstwo Finansów powróciło do dialogu z przedsiębiorcami, biegłymi rewidentami i księgowymi w sprawie inicjatyw i planowanych zmian w sferze szeroko rozumianego prawa bilansowego.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.