Niekorzystna sytuacja gospodarcza ma wpływ na rynek pracy. Zdarza się, że w jej efekcie tworzone są nowe struktury. Na naszych oczach dzieje się tak ze stanowiskiem analityka finansowego, które ewoluuje w stronę analityka biznesowego.

W dynamicznym otoczeniu biznesowym dotkniętym spowolnieniem gospodarczym i masowo prowadzonymi przez firmy projektami optymalizacyjnymi pojawiło się zapotrzebowanie na pracowników wykraczających zadaniami poza tradycyjne nadzorowanie obszaru finansów. Do obowiązków analityka finansowego doszły nowe obszary, przekształcając to stanowisko w stanowisko analityka biznesowego. Analityk biznesowy nie jest więc nową funkcją, lecz niejako rozszerzeniem kompetencji przypisanych dotąd analitykowi finansowemu. Stało się tak ze względu na nowe oczekiwania pracodawców. Szukają oni pracowników stanowiących dla organizacji (i dla prowadzonych przez nią działań) mocne wsparcie w postaci pomocy w procesie decyzyjnym, szczególnie w czasach kryzysu ekonomicznego.

Specyfika pracy analityka biznesowego wymaga:

  •  rozumienia zasad rządzących firmą,
  •  rozumienia relacji między finansami, logistyką, sprzedażą czy marketingiem,
  •  umiejętności kooperacji z różnymi działami i ich pracownikami,
  •  znajomości planów rozwoju organizacji oraz wykorzystywania tej wiedzy w codziennej pracy.

Jest to konieczne w celu prowadzenia analiz działalności całej organizacji, w tym przede wszystkim działów sprzedaży i marketingu. Taka osoba jest w stanie określić, jak sezonowość wpływa na przychody firmy, czy też które akcje promocyjne są rentowne.

– Dla firmy analityk biznesowy jest cennym pracownikiem. Pracodawcy coraz częściej poszukują bowiem osób stanowiących wartość dodaną do biznesu, a więc takich, które rozumieją mechanizmy funkcjonujące w danej organizacji i branży. Muszą to być osoby potrafiące wyciągać wnioski z przedstawionych danych liczbowych oraz aktualnie dynamicznie zmieniającej się sytuacji rynkowej i dostrzegać związki pomiędzy nimi – zauważa Michał Opioła, menedżer Page Personnel.

Poszerzony zakres funkcjonowania w strukturze przedsiębiorstwa nie wyklucza dotychczasowych obowiązków. Stanowi natomiast obustronną korzyść – zarówno dla pracodawcy, jak i dla pracownika.

– Stanowisko analityka biznesowego jest ciekawsze dla kandydatów niż stanowisko analityka finansowego. Przede wszystkim dlatego, że pozwala być blisko biznesu i poznawać mechanizmy zarządzania. To ułatwia poszerzanie kompetencji, co ostatecznie skutkuje awansem lub rozwojem w innej organizacji. Choć analityk biznesowy nie podejmuje samodzielnie decyzji, bo te należą np. do dyrektora sprzedaży, to samo zrozumienie logiki biznesu i możliwość dawania rekomendacji menedżerom dla wielu osób jest wystarczającą zachętą – przekonuje ekspert Page Personnel.

Analityk biznesowy pracuje w dziale finansowym wspólnie z controllerem finansowym. Ale kooperuje na co dzień z dyrektorem sprzedaży, key account menedżerami, product menedżerami, kierownikami logistyki. Charakter pracy, czyli prowadzenie wielowymiarowych analiz łączących dane pochodzące z różnych działów firmy, oznacza, że musi on mieć określone predyspozycje. Od strony wymagań technicznych są to: doskonała znajomość programów MS Excel, Power Point, zasad raportowania finansowego oraz umiejętność prowadzenia prezentacji. Jeżeli chodzi o cechy miękkie, to ważna jest komunikatywność i umiejętność przekonywania do swoich racji, asertywność, ponieważ stanowisko wymaga częstych kontaktów z zarządem i wszystkimi działami firmy. Istotna jest również otwartość na konstruktywną krytykę i niekonwencjonalne myślenie.

W związku z szerszym zakresem obowiązków analityk biznesowy otrzymuje wynagrodzenie wyższe o ok. 5–7% od pensji analityka finansowego. Oznacza to kilkaset złotych podwyżki w stosunku do średnich zarobków analityka finansowego mieszczących się w przedziale od 6500 do 8500 zł brutto. Analitycy biznesowi są poszukiwani najczęściej w branży FMCG i farmaceutycznej oraz w przedsiębiorstwach handlowych i dystrybucyjnych, zarówno tych małych, jak i w dużych korporacjach.

Na koniec warto wyjaśnić, że analityk biznesowy w dziale finansowym to zupełnie inne stanowisko niż analityk biznesowy w dziale IT. Chociaż nazwy są takie same, zakresy obowiązków tych stanowisk są zupełnie inne. Analityk biznesowy w dziale IT zajmuje się przede wszystkim rozwojem aplikacji i oprogramowania. A to nie wymagana znajomości całości przedsięwzięć prowadzonych przez firmę, tak jak w przypadku analityka biznesowego z działu finansowego.

 

Zobacz również

Nowe obowiązki przedsiębiorców ‑ zapewnienie dostępu do niektórych produktów i usług

26 stycznia 2024 r. opublikowano projekt ustawy o zapewnianiu spełniania wymogów dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze. Nowa ustawa nałoży szereg nowych obowiązków na przedsiębiorców prowadzących sprzedaż i świadczących usługi dla osób fizycznych. Obowiązki dotyczą zapewnienia dostępu do produktów i usług przedsiębiorcy osobom ze szczególnymi potrzebami.

Czytaj więcej

MF prowadzi dialog w sprawie potencjalnych zmian w przepisach prawa bilansowego

MF prowadzi dialog w sprawie potencjalnych zmian w przepisach prawa bilansowego

Ministerstwo Finansów powróciło do dialogu z przedsiębiorcami, biegłymi rewidentami i księgowymi w sprawie inicjatyw i planowanych zmian w sferze szeroko rozumianego prawa bilansowego.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.