Od 1 stycznia 2020 r. każdy podatnik posiada swój własny indywidualny rachunek podatkowy (mikrorachunek). Biura rachunkowe muszą pamiętać, by wprowadzić numery mikrorachunków swoich klientów do używanych przez siebie systemów księgowych, tak, by każdą płatność z tytułu PIT CIT i VAT wykonywać na indywidualny rachunek podatkowy podatnika (klienta biura rachunkowego).

Mikrorachunki w biurze rachunkowym – korzyści i zagrożenia

Należy również zauważyć, że chociaż wprowadzenie jednego rachunku bankowego niewątpliwie przyspieszy i uprości proces płatności podatków to jednocześnie umożliwi urzędom skarbowym szybkie wykrycie zaległości podatkowych.

Do końca 2019 r. podatki VAT, PIT i CIT były płacone na osobne rachunki bankowe urzędu skarbowego. Wiązało się to z wykonywaniem dwóch lub więcej przelewów danego klienta biura rachunkowego (osobno na rachunek VAT, PIT, CIT). Pracochłonność tego procesu była jeszcze większa w sytuacji, gdy podatnik zmienił miejsce zamieszkania lub siedzibę. Wówczas biuro rachunkowe musiało odszukać osobne rachunki bankowe w nowym urzędzie, w którym po zmianie podatnik zobowiązany był do regulowania należności podatkowych. Obecnie (tj. od 1 stycznia 2020 r., na podstawie ustawy z 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw – Dz.U. z 2019 r. poz. 1520) każdy podatnik dokonuje zapłaty podatków z tytułu:

  • VAT,
  • PIT,
  • CIT,
  • niepodatkowych należności budżetowych (np. mandaty lub grzywny)

– na swój indywidualny rachunek podatkowy, bez rozróżnienia ze względu na należności podatkowe ze wskazanych tytułów. W przypadku przedsiębiorców indywidualny mikrorachunek będzie wykorzystany po raz pierwszy do opłacenia podatków za grudzień (płaconych w styczniu 2020 r.).

Uwaga! Mikrorachunek podatkowy można sprawdzić, korzystając z generatora na stronie www.podatki.gov.pl lub otrzymać go w dowolnym urzędzie skarbowym. Wystarczy podać swój numer identyfikacji podatkowej (odpowiednio PESEL lub NIP). Wskazany tam numer mikrorachunku jest zawsze taki sam, niezależnie od adresu zamieszkania czy właściwości urzędu skarbowego.

Zmiana ta niewątpliwie zwiększy komfort pracy biura rachunkowego działającego w imieniu podatnika w obszarze dokonywania płatności, głównie przez oszczędność czasu i zminimalizowanie ryzyka przekazania wpłat na niewłaściwe konto. Należy jednak zauważyć, że zmiana taka może się wiązać również z kilkoma niedogodnościami.

Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Skonsolidowane sprawozdania finansowe według MSSF

Skonsolidowane sprawozdania finansowe według MSSF

Zakończenie roku obrotowego dla danej jednostki gospodarczej wiąże się z wymogiem sporządzenia sprawozdania finansowego. Jeśli jednostka jest częścią grupy kapitałowej, to musi wówczas podlegać obowiązkowi konsolidacji sprawozdań finansowych zgodnie z przepisami prawa. Informacje związane z tym zagadnieniem zostały opisane w ustawie o rachunkowości oraz Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej 10 – Skonsolidowane sprawozdanie finansowe, które szczegółowo opisują proces tworzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego.

Czytaj więcej

Dział sprzedaży a finanse przedsiębiorstwa – praktyczne aspekty współpracy

Dział sprzedaży a finanse przedsiębiorstwa – praktyczne aspekty współpracy

Sprzedaż jest jednym z najistotniejszych elementów kształtowania się wyniku finansowego firmy, ponieważ to właśnie wyniki działania sprzedaży mają bezpośredni wpływ zarówno na przychodową, jak i kosztową stronę budżetu przedsiębiorstwa. Plan przychodów ze sprzedaży z kolei determinuje właściwie wszystkie pozostałe – budżet pozostałych wydziałów, inwestycje, strategię i inne plany operacyjne. Sprzedaż jest ściśle powiązana z przyjętym modelem biznesowym, ma wpływ na kształtowanie się wydatków, etatyzacji, jest także jednym z miernikiem wielkości i atrakcyjności z perspektywy inwestorskiej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.