Spółka ze względu na rodzaj prowadzonej działalności podjęła decyzję o wykupie ubezpieczenia od utraty danych w związku z możliwymi atakami hakerskimi, które mogą skutkować przestojami w działalności firmy. Ubezpieczenie obejmuje okres roku i jest płatne w dwóch ratach (sierpień 2022 r. i luty 2023 r.). W jaki sposób ewidencjonować tego typu ubezpieczenie? Kiedy koszt ten jest uznawany podatkowo?

Jak rozliczyć w księgach rachunkowych ubezpieczenie od ryzyk cybernetycznych

Rada

Wydatki na ubezpieczenie od ryzyk cybernetycznych rozlicza się w księgach rachunkowych na identycznych zasadach, jak inne rodzaje ubezpieczeń, tj. w całej kwocie składki, niezależnie od momentu zapłaty rat. Ponieważ zakupione ubezpieczenie dotyczy przyszłych okresów, to powinno być co do zasady rozliczone w czasie za pośrednictwem czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Zapłata poszczególnych rat nie wpływa ani na rachunkową, ani podatkową kwalifikację tych kosztów. Szczegóły – w uzasadnieniu.

Uzasadnienie

W świecie nowoczesnych technologii, dostępności internetu oraz powszechności korzystania z komputerów cyberataki są nieuniknione w codziennym biznesie. Dotyczy to nie tylko przedsiębiorców, którzy korzystają z systemów teleinformatycznych (powszechnie stosowanych przez biura rachunkowe i firmy handlujące w internecie), ale również przez przedsiębiorców posługujących się kompleksowymi, zintegrowanymi rozwiązaniami informatycznymi, za pośrednictwem których zarządza się przedsiębiorstwem, jak np. programy ERP (z ang. Enterprise Resources Planning). Przerwy w działaniu komputerów i infrastruktury IT, spowodowane np. złośliwym oprogramowaniem czy atakami hakerskimi, skutkują często stratami, które mogą doprowadzić nawet do upadłości firmy.

W obliczu tych zagrożeń firmy coraz częściej decydują się na kupno ubezpieczeń od tzw. ryzyk cybernetycznych, tj. od skutków:

działania wirusów komputerowych,

działania oprogramowania ransomware (program wymuszający okup poprzez zablokowanie dostępu do całości lub części posiadanych w firmie danych),

zmasowanych ataków na system komputerowy lub usługę sieciową, polegających na wysyłaniu ogromnej liczby zleceń (prób połączeń z systemem, operacji), których celem jest zablokowanie działania systemu firmy,

działania oszustów podszywających się pod firmę w celu kradzieży danych i informacji dostępowych, jak login i hasła do systemów firmowych,

kradzieży danych, wycieku danych.

Ubezpieczenie od ryzyk cybernetycznych – koszty podatkowe

Koszty ubezpieczeń od ryzyk cybernetycznych stanowią typ wydatku, który – choć nie przyczynia się bezpośrednio do osiągania przychodów – jest niezbędny dla bezpiecznego funkcjonowania spółki. Może on więc, zgodnie z art. 15 ust. 1 updop i art. 22 ust. 1 updof, stanowić dla spółki koszt uzyskania przychodu. Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 4d updop i art. 22 ust. 5c updof koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Zapłata poszczególnych rat nie wpływa na podatkową kwalifikację tych kosztów.

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Skonsolidowane sprawozdania finansowe według MSSF

Skonsolidowane sprawozdania finansowe według MSSF

Zakończenie roku obrotowego dla danej jednostki gospodarczej wiąże się z wymogiem sporządzenia sprawozdania finansowego. Jeśli jednostka jest częścią grupy kapitałowej, to musi wówczas podlegać obowiązkowi konsolidacji sprawozdań finansowych zgodnie z przepisami prawa. Informacje związane z tym zagadnieniem zostały opisane w ustawie o rachunkowości oraz Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej 10 – Skonsolidowane sprawozdanie finansowe, które szczegółowo opisują proces tworzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego.

Czytaj więcej

Dział sprzedaży a finanse przedsiębiorstwa – praktyczne aspekty współpracy

Dział sprzedaży a finanse przedsiębiorstwa – praktyczne aspekty współpracy

Sprzedaż jest jednym z najistotniejszych elementów kształtowania się wyniku finansowego firmy, ponieważ to właśnie wyniki działania sprzedaży mają bezpośredni wpływ zarówno na przychodową, jak i kosztową stronę budżetu przedsiębiorstwa. Plan przychodów ze sprzedaży z kolei determinuje właściwie wszystkie pozostałe – budżet pozostałych wydziałów, inwestycje, strategię i inne plany operacyjne. Sprzedaż jest ściśle powiązana z przyjętym modelem biznesowym, ma wpływ na kształtowanie się wydatków, etatyzacji, jest także jednym z miernikiem wielkości i atrakcyjności z perspektywy inwestorskiej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.