Niepewność otoczenia gospodarczego – spowodowana głównie agresją Rosji na Ukrainę, ale również pandemią COVID-19, inflacją, rosnącymi kosztami surowców i pracy, sytuacją na rynku energii i ciepła – wymaga uwzględnienia nie tylko w księgach rachunkowych, ale przede wszystkim w sprawozdaniu finansowym, skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym i w sprawozdaniu z działalności. Komitet Standardów Rachunkowości (dalej: Komitet) przygotował specjalnie dedykowane temu zagadnieniu rekomendacje „Sprawozdanie finansowe i sprawozdanie z działalności za 2022 r. w warunkach niepewności otoczenia gospodarczego”.

Przegląd rekomendacji KSR dotyczących sporządzania sprawozdań finansowych za 2022 r.

Aktualność rekomendacji dotychczas wydanych przez Komitet Standardów Rachunkowości

Komitet Standardów Rachunkowości podkreśla, że wydane wcześniej rekomendacje:

„Sprawozdanie finansowe w czasie pandemii COVID-19” pozostają nadal aktualne w odniesieniu do: kontynuacji działalności (rozdział II), ostrożnej wyceny aktywów i zobowiązań (rozdział VI), wyceny produktów przy niewykorzystanych zdolnościach produkcyjnych (rozdział VII), sprawozdania z działalności (rozdział VIII),

„Sprawozdanie finansowe i sprawozdanie z działalności w warunkach rosyjskiej agresji na Ukrainę” są w całości przydatne zarówno przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych oraz przy sporządzaniu sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z działalności za 2022 r.

Rekomendacje dotyczące kontynuacji działalności w warunkach niepewności

Obowiązkiem każdej jednostki jest deklaracja, czy sprawozdanie finansowe zostało sporządzone przy założeniu kontynuowania działalności gospodarczej w dającej się przewidzieć przyszłości oraz czy nie istnieją okoliczności wskazujące na zagrożenie kontynuowania przez nią działalności. Komitet rekomenduje, by przy ocenie kontynuacji działalności w odniesieniu do sprawozdań za 2022 r. stosować zarówno Krajowy Standard Rachunkowości Nr 14 „Kontynuacja działalności oraz rachunkowość jednostek przy braku kontynuowania działalności”, jak i wcześniejsze rekomendacje (wymienione w „Aktualność rekomendacji dotychczas wydanych przez Komitet Standardów Rachunkowości”).

Rekomendacje dotyczące inwentaryzacji

Komitet podkreśla w rekomendacjach, że stosowanie uproszczonych metod inwentaryzacji, a szczególnie zastąpienie spisu z natury weryfikacją wartości składników majątku (weryfikacja stanu) poprzez porównanie danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami, co dopuszcza art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o rachunkowości, powinno następować jedynie w wyjątkowych sytuacjach. Innymi słowy nie powinno się stosować tego uproszczenia bezwarunkowo, tym bardziej, że w maju 2022 r. zniesiony został w Polsce stan epidemii COVID-19, a to właśnie ta pandemia była „sytuacją wyjątkową”, uzasadniającą stosowanie takiego uproszczenia. Komitet zaleca przy tym, by składniki majątku zinwentaryzowane w czasie pandemii COVID-19 drogą weryfikacji zamiast spisu z natury były w uzasadnionych przypadkach kontrolowane w dogodnym dla jednostki terminie poza planowanymi terminami (tj. częściej niż raz na dwa czy cztery lata, o których mowa w art. 26 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy o rachunkowości) w celu zweryfikowania rzeczywistego stanu aktywów.

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Procedury celne przy imporcie towarów

Procedury celne przy imporcie towarów

Import towarów oznacza ich przywóz z terytorium państwa trzeciego (np. z Ukrainy) na terytorium Unii Europejskiej (np. do Polski) (art. 2 pkt 7 ustawy o VAT). Importowane towary podlegają określonym procedurom celnym, obejmującym przewidziane prawem celnym i podatkowym wymogi oraz formalności warunkujące wprowadzenie towarów na obszar celny Wspólnoty.

Czytaj więcej

Pliki cookies – prawa i obowiązki przedsiębiorcy

Pliki cookies – prawa i obowiązki przedsiębiorcy

Wejście na stronę internetową bez atakujących nas ogromnych banerów, wręcz krzyczących o plikach cookies, jest teraz praktycznie niemożliwe. Ale czy zawsze jest to poprawne? Jak to wygląda ze strony osób, które takie banery umieszczają? Każdy, kto posiada stronę internetową, ma wiele obowiązków, w tym związanych z plikami cookies, jednak nie zawsze wszystkie stosowane rozwiązania są poprawne i potrzebne.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.