Koszt wytworzenia to kolejny, 13. już obszar, który doczekał się regulacji w formie krajowego standardu rachunkowości. Zatwierdzony w marcu 2019 r. przez Komitet Standardów Rachunkowości standard ma na celu określenie zasad ustalania kosztu wytworzenia jako podstawy wyceny produktów.

Komitet Standardów Rachunkowości poinformował na stronie Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl), że podczas posiedzenia Komitetu w dniu 19 marca 2019 r. podjęto uchwałę w sprawie przyjęcia projektu KSR Nr 13 „Koszt wytworzenia jako podstawa wyceny produktów”. Celem tego standardu jest określenie zasad ustalania kosztu wytworzenia jako podstawy wyceny produktów, stosownie do przepisów art. 28 ust. 3, 4, 4a, oraz art. 34 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy o rachunkowości. Standard dotyczy jednostek prowadzących działalność, w ramach której powstają zapasy produktów: wyrobów gotowych zdatnych do obrotu (sprzedaży), półproduktów lub będących w toku produkcji. Standard ten zawiera wytyczne dotyczące:

  • ustalania kosztu wytworzenia produktów,
  • ustalania kosztów niewykorzystanych zdolności produkcyjnych,
  • wyceny produktów na dzień początkowego ujęcia i na dzień bilansowy,
  • prezentacji i ujawniania informacji o produktach w sprawozdaniu finansowym.

Pełna treść Krajowego Standardu Rachunkowości Nr 13 „ Koszty wytworzenia jako podstawa wyceny produktów” będzie dostępna w formie internetowego dodatku do „Monitora księgowego” wkrótce po opublikowaniu uchwały w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów. Na łamach czasopisma będziemy również na bieżąco informować o przyjętych w ramach tego standardu rozwiązaniach.

Komitet Standardów Rachunkowości poinformował również, że na posiedzeniu Komitetu w dniu 19 marca 2019 r:

  • dyskutowano na temat projektu stanowiska Komitetu w sprawie rozrachunków w kontrahentami oraz
  • podjęto uchwałę w sprawie przyjęcia sprawozdania Komitetu Standardów Rachunkowości za 2018 r. 

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Źródło: www.nowy.inforlex.pl

Zobacz również

e‑US z ułatwieniami dla spółek, fundacji i stowarzyszeń

Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie.

Czytaj więcej

Sprzedaż przez platformy sprzedażowe z dodatkowym obowiązkiem raportowania

Sprzedaż przez platformy sprzedażowe z dodatkowym obowiązkiem raportowania

1 lipca 2024 r. mają wejść w życie przepisy zobowiązujące operatorów platform cyfrowych do gromadzenia i przekazywania administracji podatkowej informacji o sprzedawcach, którzy dokonali transakcji za pośrednictwem tych platform. Rząd przyjął projekt ustawy wprowadzającej te obowiązki.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.