W dniu 25 października 2006 r. w Warszawie odbyła się konferencja poświęcona praktycznym aspektom wdrożenia Balanced Scorecard. Jej organizatorem był Institute for International Research, zaś sponsorem MIS S.A. Patronat medialny nad tym wydarzeniem objął miesięcznik „Controlling i Rachunkowość Zarządcza”.
Spotkanie praktyków rozpoczęła sesja przedstawiająca Balanced Scorecard jako metodę wiążącą długoterminową strategię z celami operacyjnymi.

UWAGA

BSC może służyć jako system zarządzania łączący cele strategiczne, procesy i funkcje lub jako powiązanie pomiędzy strategią a planem operacyjnym.

W kolejnej sesji został przedstawiony sześcioetapowy model procesu opracowania BSC:

1) zdefiniowanie strategicznej wizji organizacji,

2) identyfikacja kluczowych tematów stymulujących strategię,

3) ustalenie strategicznych celów i powiązań,

4) określenie mierników i wartości docelowych,

5) lista, mapa i wybór priorytetowych inicjatyw,

6) sporządzenie pierwszego raportu.

Średnio opracowanie Strategicznej Karty Wyników zajmuje od 8 do 12 tygodni. Proces opracowywania BSC wymaga utworzenia trzech zespołów. Zespół podstawowy zbiera i analizuje wyjściowe dane, które będą potrzebne do skutecznego stymulowania procesu. Ten zespół stanowi najważniejszy komponent skutecznego projektu. Najlepszymi członkami tego zespołu są ludzie pragnący odnieść sukces zawodowy, którzy zdają sobie sprawę z tego, że ich sukces zależy od sukcesu organizacji. Zespół podstawowy przewodzi pracom zespołu pomiarów, którego rolą jest szczegółowe przygotowywanie definicji (formuł) mierników i wartości docelowych, dopasowywanie inicjatyw do celów, zapewnienie integracji i zasilenia w dane.

Trzeci zespół – liderów – zapewnia przywództwo, poparcie oraz wizję projektu. Ważne jest, aby ta grupa zapewniła klarowną wizję strategii korporacji, ponieważ Strategiczna Karta Wyników będzie dopasowana do tej strategii.

Wśród prezentacji znalazła się także sesja dotycząca komunikacji na poziomie inicjowania, planowania i wdrażania BSC. Na przykładzie przedsiębiorstwa z branży usługowej omówiono sposoby wewnętrznej promocji BSC, określenia metod komunikowania strategii oraz dystrybucji informacji kadrze różnego szczebla. Zaprezentowano przebieg wewnętrznej kampanii reklamowej i informacyjnej, szkoleń oraz całego procesu edukacji pracowników, związanego z wdrożeniem Karty.

W kolejnej części wymieniono korzyści i pułapki wdrożenia BSC. Pokazano między innymi, jak może przebiegać weryfikacja celów i wskaźników – jak określać brakujące miary oraz jak wprowadzać je do specyfikacji nowego systemu informatycznego. Pozytywnymi elementami wdrożenia w prezentowanym przykładzie rynku finansowego były m.in.:

  •  wytypowanie podstawowych procesów – nośników sukcesu strategii i przygotowanie do ich opisu,
  •  wykazanie konieczności rozpoczęcia prac nad analizą kosztów działań – umożliwienie badania rentowności produktów, kanałów i klientów,
  •  zmiana kultury organizacyjnej – myślenie i działanie zorientowane na strategię,
  •  uruchomienie procesu weryfikacji celów i mierników w kierunku minimalizacji ich liczby i określania wpływu ilościowego, a nie tylko związków przyczynowo-skutkowych.

Zobacz również

e‑US z ułatwieniami dla spółek, fundacji i stowarzyszeń

Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie.

Czytaj więcej

Sprzedaż przez platformy sprzedażowe z dodatkowym obowiązkiem raportowania

Sprzedaż przez platformy sprzedażowe z dodatkowym obowiązkiem raportowania

1 lipca 2024 r. mają wejść w życie przepisy zobowiązujące operatorów platform cyfrowych do gromadzenia i przekazywania administracji podatkowej informacji o sprzedawcach, którzy dokonali transakcji za pośrednictwem tych platform. Rząd przyjął projekt ustawy wprowadzającej te obowiązki.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.