Bank Centralny

Tekst otwarty nr 9/2006

Stopy procentowe w górę, ale póki co nie u nas

  •  Nie było zaskoczeniem, że Rada Polityki Pieniężnej nie zmieniła w lipcu 2006 r. parametrów polityki pieniężnej (nawet jeśli weźmiemy pod uwagę, że w ubiegłym miesiącu stopy procentowe podniosły banki centralne Czech, Węgier i Słowacji). Podstawowa różnica to odmienna sytuacja gospodarcza, w szczególności odnośnie do perspektyw inflacji.
  •  Przy oczywistej decyzji Rady uwaga skupiła się na komunikacie opublikowanym po posiedzeniu. Niestety, NBP ponownie dał przykład kiepskiej komunikacji z rynkiem.
  •  Kluczowy akapit, zawierający ocenę Rady na temat perspektyw inflacji, wydaje się nieaktualny, gdyż Rada odniosła się do projekcji kwietniowej, a nie lipcowej. Rada utrzymała opinię, że ścieżka inflacji może być wyższa niż prezentowana w kwietniowym raporcie, ale może się to odnosić tylko do roku 2007, a nie do 2008, kiedy to następuje najbardziej widoczne pogorszenie projekcji. Oznaczałoby to, że większość Rady uważa, że inflacja osiągnie cel wcześniej niż sądzono poprzednio, ale niekoniecznie przekroczy cel na trwałe w średnim horyzoncie.
  •  Biorąc pod uwagę, że większość członków Rady wydaje się postrzegać perspektywy inflacji nieco lepiej niż autorzy projekcji (może to było powodem dla którego nie odniosła się do projekcji w komunikacie po posiedzeniu), podwyżka stóp procentowych nie jest ich zdaniem konieczna aby utrzymać inflację blisko celu w średnim terminie. Najważniejszą częścią komunikatu pozostaje podkreślenie utrzymywania się na niskim poziomie inflacji bazowej, podczas gdy projekcja jest tylko jedną z przesłanek decyzji.

Rada raczej nie akceptuje pesymistycznej projekcji

  •  Projekcja wskazuje, że w całym horyzoncie projekcji wzrost inflacji będzie większy niż przewidywano w kwietniu. Niektóre założenia przyjęte przez autorów projekcji powodują, że projekcja staje się scenariuszem raczej pesymistycznym, a nie najbardziej prawdopodobnym, na który to powinna reagować polityka pieniężna ewentualną zmianą stóp procentowych.
  •  W Raporcie Rada wymieniła szereg argumentów, które mogą działać na rzecz niższej inflacji, np. wzrost elastyczności rynku pracy w Polsce, czynniki sprzyjające aprecjacji złotego (sytuacja w bilansie płatniczym), utrzymanie dotychczas obserwowanej skali spadku cen niektórych towarów importowanych. Najwyraźniej nie zostały one całkowicie uwzględnione w projekcji ani nawet wspomniane w pozamodelowych czynnikach ryzyka.

Zobacz również

e‑US z ułatwieniami dla spółek, fundacji i stowarzyszeń

Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie.

Czytaj więcej

Sprzedaż przez platformy sprzedażowe z dodatkowym obowiązkiem raportowania

Sprzedaż przez platformy sprzedażowe z dodatkowym obowiązkiem raportowania

1 lipca 2024 r. mają wejść w życie przepisy zobowiązujące operatorów platform cyfrowych do gromadzenia i przekazywania administracji podatkowej informacji o sprzedawcach, którzy dokonali transakcji za pośrednictwem tych platform. Rząd przyjął projekt ustawy wprowadzającej te obowiązki.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.