Strategiczna burza mózgów

Tekst otwarty nr 2/2008

Jaki wpływ na sukces firmy ma analiza SWOT? Spostrzeżeniami dzieli się T. Berry, guru biznesplanowania.

www.entrepreneur.com

Tworzenie budżetu jest jednym z kluczowych zadań menedżerów, jednak nie jest ono ani pierwszym, ani ostatnim etapem planowania. Wszystko zaczyna się bowiem od wypracowania wiązki celów działalności i ustalenia ich priorytetów, a kończy na ocenie znaczenia poszczególnych działań operacyjnych dla realizacji strategii jednostki.

Aby zatem budżet nie „unieruchamiał” przedsiębiorstwa, ale zapewniał wykorzystanie istniejącego potencjału, jego tworzenie powinna poprzedzać analiza SWOT. „Strategiczna burza mózgów” przyniesie tym większe efekty, im bardziej zróżnicowana będzie grupa uczestniczących w niej osób. Nie może w niej zabraknąć przedstawicieli działu zaopatrzenia, produkcji, sprzedaży czy zasobów ludzkich, a także księgowego i prawnika.

Mocnych i słabych stron nie należy szukać wyłącznie w aktualnych osiągnięciach firmy, ale we wszystkich jej dotychczasowych doświadczeniach, sukcesach i porażkach. Trzeba się przy tym wystrzegać tworzenia „standardowej listy” zagadnień - której następstwem są zatrzymanie rozwoju organizacji i niewystarczająca dywersyfikacja działań. Jeszcze szybszym zmianom podlegają szanse i zagrożenia. Na korzystne okoliczności czyha bowiem konkurencja, a długotrwale ignorowane trudności niechybnie już przeobraziły się w kryzys przedsiębiorstwa.

Warto dodać, iż analiza SWOT odgrywa tym istotniejszą rolę, im mniejsza jest firma. Podczas burzy mózgów można bowiem wyrażać opinie swobodniej niż w bezpośrednich kontaktach z zarządem bądź właścicielami - co znacznie zmniejsza ryzyko zgubnej inercji w działaniu.

Zobacz również

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Dzisiejszy świat biznesu prowadzi do paradoksu – to trudność pogodzenia nadmiaru informacji z koniecznością szybkiego podejmowania najlepszych decyzji. Przetrwanie przedsiębiorstwa zależy od umiejętności jego liderów do elastycznego reagowania na wyzwania rynku. W środowisku gwałtownych, turbulentnych zmian oraz konkurencji, lider, który potrafi czerpać informacje z wielu źródeł odniesie największy sukces.

Czytaj więcej

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Emisje gazów cieplarnianych z działalności gospodarczej człowieka są główną przyczyną zmian klimatu i ryzyka z nimi związanego, których materializacja staje się dotkliwa dla przedsiębiorstw. Dodatkowo wprowadzane przez Unię Europejską regulacje prawne, które dążą do ograniczenia śladu węglowego, wymuszają na przedsiębiorstwach, wprowadzenie działań dążących do dekarbonizacji. Niektóre z nich już rozpoczęły działania redukujące emisję gazów cieplarnianych, przez co wyróżniają się swoim działaniem na rynku, budując przewagę konkurencyjną, rozumianą jako unikatową pozycję w sektorze w stosunku do konkurentów1.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.