Ranking atrakcyjności

Tekst otwarty nr 11/2008

Jak zbudować system benchmarkingu na podstawie koncepcji zarządzania zorientowanego na wartość? Wnioski z badań rynku austriackiego prezentują W.H. Hoffmann i R. Ruthner z Contrast Management Consulting.

www.contrast.at

Zmiany wartości przedsiębiorstwa są najbardziej czytelnym świadectwem jego kondycji finansowej oraz impulsem do lokowania lub wycofywania środków przez inwestorów. Jest to jednak miara wrażliwa na zakłócenia, ponieważ na notowania walorów istotny wpływ wywierają czynniki makroekonomiczne, polityczno-prawne i psychologiczne. Dlatego doradcy inwestycyjni, jak też same przedsiębiorstwa, poszukują bardziej obiektywnych metod oceny. Czteroletnie badania austriackich spółek pokazały, iż rozwiązaniem może być tzw. „trójkąt wartości”.

W koncepcji tej na podmiot gospodarczy patrzy się z trzech perspektyw. Po pierwsze, ocenia się jego „potencjał kreowania wartości”, obserwując stopy wzrostu przychodów ze sprzedaży lub wzrostu wartości aktywów trwałych. Po drugie, badana jest zdolność „realizacji wartości”, której miarą jest różnica między zwrotem z kapitału zainwestowanego (ROCE) a kosztem jego pozyskania. W końcu analizuje się umiejętność „komunikowania wartości”, czyli przełożenia jej wzrostu na notowania rynkowe. Wykorzystywaną miarą jest całkowita stopa zwrotu dla akcjonariuszy (TSR).

Prowadzone badania umożliwiły zidentyfikowanie trzech sposobów poprawienia pozycji przedsiębiorstwa w giełdowym rankingu, a tym samym wzrostu jego atrakcyjności dla inwestorów. Pierwszym są inwestycje w kapitał ludzki, zapewniające średnio 12% dodatkowych korzyści dla akcjonariuszy. Drugim jest ekspansja na rynki wschodzące, powodująca wzrost TSR o 17%. Największe zyski przynosi jednak rozwój technologiczny. Różnica poziomu TSR między czołowymi innowatorami a firmami utrzymującymi stan posiadania sięga ponad 37%!

Zobacz również

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Dzisiejszy świat biznesu prowadzi do paradoksu – to trudność pogodzenia nadmiaru informacji z koniecznością szybkiego podejmowania najlepszych decyzji. Przetrwanie przedsiębiorstwa zależy od umiejętności jego liderów do elastycznego reagowania na wyzwania rynku. W środowisku gwałtownych, turbulentnych zmian oraz konkurencji, lider, który potrafi czerpać informacje z wielu źródeł odniesie największy sukces.

Czytaj więcej

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Emisje gazów cieplarnianych z działalności gospodarczej człowieka są główną przyczyną zmian klimatu i ryzyka z nimi związanego, których materializacja staje się dotkliwa dla przedsiębiorstw. Dodatkowo wprowadzane przez Unię Europejską regulacje prawne, które dążą do ograniczenia śladu węglowego, wymuszają na przedsiębiorstwach, wprowadzenie działań dążących do dekarbonizacji. Niektóre z nich już rozpoczęły działania redukujące emisję gazów cieplarnianych, przez co wyróżniają się swoim działaniem na rynku, budując przewagę konkurencyjną, rozumianą jako unikatową pozycję w sektorze w stosunku do konkurentów1.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.