Liga controllerów

Tekst otwarty nr 9/2007

Jak dobrzy są controllerzy z Waszej firmie? Rywalizację komentują B. Binder i E. Dworski - konsultanci z Horváth & Partners (H&Ps).

www.horvath-partner.com

Controllerom - jak sportowcom - nie wystarcza satysfakcja z dobrych wyników. Pełnym sukcesem jest zdystansowanie „konkurentów”. Dzięki informacjom z prowadzonego przez H&Ps panelu dyskusyjnego controllerzy mogą poznać swoje miejsce w „rankingu”. Oto garść „statystyk”.

Jak ważny jest controller? W typowym przedsiębiorstwie na 1000 pracowników przypada 9,86 stanowisk związanych z controllingiem, a dotyczące ich koszty osobowe pochłaniają 0,029% przychodów ze sprzedaży. Do tego dochodzą nakłady na podnoszenie kwalifikacji. Przedsiębiorstwa zapewniają controllerom średnio 5-7 dni szkoleń rocznie, przy czym dominuje tematyka międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej oraz Zrównoważonej Karty Wyników.

A czego przedsiębiorstwa oczekują w zamian? Podstawowym zadaniem controllerów jest budżetowanie, jednak organizacje w coraz większym stopniu domagają się wsparcia wdrażania strategii, monitorowania inwestycji oraz podnoszenia efektywności zarządzania projektami. Aby spełnić te żądania, controllerzy rozszerzają swoje zainteresowania poza obszar finansowy - 80% z nich systematycznie obserwuje niefinansowe mierniki oceniające relacje z klientami, a 49% także miary rozwoju organizacji. Dzięki staraniom controllerów jedynie co siedemdziesiąte przedsiębiorstwo przekracza swój budżet inwestycyjny o ponad 10%. Controllerzy są także gotowi na niespodziewane wydatki - 76% z nich zostawia sobie rezerwy budżetowe - często sięgające 10%. Wciąż jednak 29% controllerów nie gromadzi informacji o porażkach swoich i jednostki. No cóż... controller to tylko człowiek.

Zobacz również

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Dzisiejszy świat biznesu prowadzi do paradoksu – to trudność pogodzenia nadmiaru informacji z koniecznością szybkiego podejmowania najlepszych decyzji. Przetrwanie przedsiębiorstwa zależy od umiejętności jego liderów do elastycznego reagowania na wyzwania rynku. W środowisku gwałtownych, turbulentnych zmian oraz konkurencji, lider, który potrafi czerpać informacje z wielu źródeł odniesie największy sukces.

Czytaj więcej

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Emisje gazów cieplarnianych z działalności gospodarczej człowieka są główną przyczyną zmian klimatu i ryzyka z nimi związanego, których materializacja staje się dotkliwa dla przedsiębiorstw. Dodatkowo wprowadzane przez Unię Europejską regulacje prawne, które dążą do ograniczenia śladu węglowego, wymuszają na przedsiębiorstwach, wprowadzenie działań dążących do dekarbonizacji. Niektóre z nich już rozpoczęły działania redukujące emisję gazów cieplarnianych, przez co wyróżniają się swoim działaniem na rynku, budując przewagę konkurencyjną, rozumianą jako unikatową pozycję w sektorze w stosunku do konkurentów1.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.