Gra o najwyższą stawkę

Tekst otwarty nr 7/2007

Ile wart jest menedżer? Bieżące tendencje obserwuje F. Davies z magazynu Business Management.

www.busmanagement.com

„Płacę, więc oczekuję efektów” - mają w zwyczaju mówić kierownicy swoim podwładnym. Ta zasada rzadko jednak dotyczy samych menedżerów, co zauważyli w końcu udziałowcy największych światowych korporacji. Bezsprzecznie są powody do zastanowienia, albowiem przeciętne wynagrodzenie roczne dyrektorów naczelnych spółek wchodzących w skład indeksu Standard & Poor's 500 wyniosło w 2005 r. 13,5 miliona dolarów - czyli 5 razy więcej niż na początku lat 90.

Jak twierdzi D. Zion z Credit Suisse, błędem byłoby sądzić, iż menedżerowie nie zasługują na wielomilionowe gaże. Jeżeli dzięki nim firmy prosperują, a akcjonariusze otrzymują ponadprzeciętne zyski, taka praca musi mieć swoją cenę. Problem polega jednak na tym, iż - tak jak piłkarskie kluby - wiele firm za bajońskie sumy pozyskuje najlepszych graczy, którzy okazują się potem niespełnionymi talentami lub wypalonymi gwiazdami.

Umiar jest niezbędny, ponieważ „przecieki” o wysokich poborach zwłaszcza słabych menedżerów niszczą mozolnie budowaną reputację firmy. Klienci będą pewni, iż to oni są sponsorami, płacąc zbyt wiele za produkty, zaś wysokiej klasy specjaliści - „najcenniejszy kapitał organizacji” - utwierdzą się w przekonaniu, że otrzymują zaledwie III-ligowe zarobki.

Wynagradzanie za efekty nie może oznaczać zatem tylko udziału w zyskach, np. w formie opcji na akcje firmy. Potrzebny jest też „kij”. Uzależnienie poborów od osiągnięcia celów stawianych przez właścicieli jest najlepszą motywacją do wytężonego wysiłku. Stawką jest przecież siedmiocyfrowa suma.

Zobacz również

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Dzisiejszy świat biznesu prowadzi do paradoksu – to trudność pogodzenia nadmiaru informacji z koniecznością szybkiego podejmowania najlepszych decyzji. Przetrwanie przedsiębiorstwa zależy od umiejętności jego liderów do elastycznego reagowania na wyzwania rynku. W środowisku gwałtownych, turbulentnych zmian oraz konkurencji, lider, który potrafi czerpać informacje z wielu źródeł odniesie największy sukces.

Czytaj więcej

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Emisje gazów cieplarnianych z działalności gospodarczej człowieka są główną przyczyną zmian klimatu i ryzyka z nimi związanego, których materializacja staje się dotkliwa dla przedsiębiorstw. Dodatkowo wprowadzane przez Unię Europejską regulacje prawne, które dążą do ograniczenia śladu węglowego, wymuszają na przedsiębiorstwach, wprowadzenie działań dążących do dekarbonizacji. Niektóre z nich już rozpoczęły działania redukujące emisję gazów cieplarnianych, przez co wyróżniają się swoim działaniem na rynku, budując przewagę konkurencyjną, rozumianą jako unikatową pozycję w sektorze w stosunku do konkurentów1.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.