Cywile czy wojskowi

Tekst otwarty nr 7/2006

Kiedy warto korzystać z usług podwykonawców? Badania dla armii amerykańskiej prowadzą specjaliści z RAND Arroyo Center.

www.rand.org

Czy metody oceny ryzyka zatrudniania cywilów na polu walki mają przełożenie na realia funkcjonowania przedsiębiorstw? Tak, i to z dwóch powodów. Po pierwsze, zarządzanie strategiczne niejednokrotnie czerpało z doświadczeń wojskowych. Po drugie, przykład ten bardzo dobrze uwypukla strategiczny charakter decyzji związanych z outsourcingiem, który wielu menedżerów postrzega wyłącznie w świetle obniżania kosztów.

Powierzenie zadań podwykonawcom wymaga uwzględnienia korzyści i ryzyka. Należy rozważyć przy tym wiele kwestii. Czy zaangażowanie podwykonawców przyniesie korzyści? Mogą wynikać one z lepszego wykonania danego zadania lub też z ograniczenia zaangażowania danej organizacji. Jakie ryzyko niesie ze sobą powierzenie zadań podmiotom zewnętrznym? Oprócz groźby niewykonania zadania i wynikających z tego dodatkowych kosztów i czasu na dokończenie projektu własnymi siłami, pojawia się problem ograniczenia zdolności do sterowania wszystkimi zaangażowanymi siłami. Kluczowym zadaniem będzie w końcu określenie, jaki stopień zależności od podmiotów zewnętrznych dana organizacja akceptuje. O sukcesie przedsięwzięcia nie przesądzają bowiem koszty, ale zrozumienie celów i identyfikacja z nimi, których zewnętrznym wykonawcom może brakować.

Należy zatem pamiętać, iż aby współpraca przebiegała pomyślnie, konieczne jest zapoznanie podwykonawców z kulturą organizacji i sposobem pracy danej jednostki, a także powołanie zespołów roboczych, składających się z przedstawicieli obu stron, tak aby stworzyć atmosferę zrozumienia i zaufania, procentującą w „ogniu walki”.

Zobacz również

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Dzisiejszy świat biznesu prowadzi do paradoksu – to trudność pogodzenia nadmiaru informacji z koniecznością szybkiego podejmowania najlepszych decyzji. Przetrwanie przedsiębiorstwa zależy od umiejętności jego liderów do elastycznego reagowania na wyzwania rynku. W środowisku gwałtownych, turbulentnych zmian oraz konkurencji, lider, który potrafi czerpać informacje z wielu źródeł odniesie największy sukces.

Czytaj więcej

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Emisje gazów cieplarnianych z działalności gospodarczej człowieka są główną przyczyną zmian klimatu i ryzyka z nimi związanego, których materializacja staje się dotkliwa dla przedsiębiorstw. Dodatkowo wprowadzane przez Unię Europejską regulacje prawne, które dążą do ograniczenia śladu węglowego, wymuszają na przedsiębiorstwach, wprowadzenie działań dążących do dekarbonizacji. Niektóre z nich już rozpoczęły działania redukujące emisję gazów cieplarnianych, przez co wyróżniają się swoim działaniem na rynku, budując przewagę konkurencyjną, rozumianą jako unikatową pozycję w sektorze w stosunku do konkurentów1.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.