Świat controllingu

CIRZ_227_32.jpg

Jaka informacja – taki raport, jaki raport – taka analiza, jaka analiza – taka decyzja – część 1

Dzisiejsze warunki gospodarczo-ekonomiczne dają bardzo silny nakazowy impuls przedsiębiorstwom do podejmowania przemyślanych i skutecznych działań dążących do optymalizacji procesów strategicznych i operacyjnych działalności. Menedżerowie bardzo szybko zdają sobie sprawę z występowania ścisłej relacji pomiędzy faktem dysponowania adekwatnymi narzędziami informacji zarządczej a możliwościami podejmowania racjonalnych decyzji. Z jakimi brakami informacyjnymi borykają się przedsiębiorstwa? Jakie przejawiają potrzeby względem zakresu i formy informacji dostarczanych przez platformy zarządczo-controllingowe? W czym tkwi siła idealnego systemu informacji zarządczej?

CIRZ_225_17.jpg

Audyt wewnętrzny jako "kontrola" systemu kontroli wewnętrznej

W każdej organizacji funkcjonują określone zasady działania i procesy, na przykład procesy zakupowe i sprzedażowe, które służą osiągnięciu określonych celów i wyników finansowych. Jednak samo istnienie i funkcjonowanie zasad działania oraz procesów nie zagwarantuje pełnego sukcesu firmie, jeśli nie będą im towarzyszyć odpowiednie mechanizmy kontroli wewnętrznej. Oznacza to, że jeśli w organizacji nie będzie efektywnych mechanizmów kontroli wewnętrznej, to szanse na realizację postawionych celów i zadań mogą być znacznie mniejsze.

Raportowanie finansowe a zarządcze

Zarządzanie to ciągły proces decyzyjny oparty o przetwarzanie informacji, które pozwalają wybrać działania zmierzające do realizacji wyznaczonych celów. Ciąg podejmowanych decyzji polega na dokonywaniu wyboru spośród możliwych wariantów zadań i sposobów ich realizacji, a wybór ten jest determinowany przez dostępny zakres informacji. Sama informacja, odpowiednio dobrana i zinterpretowana, generalnie pochodzi z dwóch źródeł: wewnętrznych (tworzona w przedsiębiorstwie) i zewnętrznych (generowana na podstawie zjawisk zachodzących w otoczeniu firmy).

stocks-xs.jpg

Wielowymiarowa analiza sprzedaży

Analizując informacje z zakresu sprzedaży, bardzo ważne jest, aby mieć szeroki pogląd na jej wyniki. Możemy to osiągnąć, stosując różnego rodzaju zestawienia ukierunkowane na określone zagadnienia. W zależności od branży, możemy podejść do tematu w inny sposób. Jako punkt wyjścia można przyjąć wynik sprzedaży globalnej i rozbijać ją według kryteriów przyjętych w firmie.

project-management2-xs.jpg

Kontraktor czy pracownik na umowę o pracę?

Ustawodawca polski przewidział szereg umów, z których mogą korzystać pracodawcy. Dotychczas najbardziej pożądaną wśród potencjalnych pracowników jest umowa o pracę. Jednak coraz bardziej popularnym staje się kontrakt. Czym jest? Która z tych umów jest bardziej korzystna? W niniejszym artykule porównane będą umowa o pracę, umowa zlecenie, umowa o dzieło oraz kontrakt. Skupmy się głównie na porównaniu umowy o pracę i umowy opartej na zasadzie kontraktu, opisując korzystne i negatywne strony obydwu umów dla pracownika oraz pracodawcy.

Nowoczesna przestrzeń planowania w stylu ICV Modern Budgeting

Controlling i Rachunkowość Zarządcza 10/2015 Artykuł Spons. Tekst otwarty

Po około 100 latach skutecznego stosowania w milionach przedsiębiorstw, klasyczne planowanie i budżetowanie stało się nieco „przykurzone”. Narastająca dyskusja i krytyka rozwiązań controllingowych w tym obszarze doczekała się mocnej riposty Międzynarodowego Stowarzyszenia Controllerów ICV w postaci koncepcji Modern Budgeting. Młodego wina nie wlewa się jednak do starych bukłaków. W ślad za koncepcją powstała nowoczesna przestrzeń planowania Bnovation łącząca świat controllerów i menadżerów wokół idei budżetowania, które nadal pozostaje jednym z najważniejszych narzędzi stosowanych w zarządzaniu przedsiębiorstwem.

Zastosowanie ilościowego modelu pomiaru wyników w firmie S (UK) Ltd

Niniejsze studium przypadku prezentuje zastosowanie metody ilościowego pomiaru wyników (Quantitative Model for Performance Measurement System, QMPMS) w modelu całkowitych kosztów produkcji na jednostkę produktu. Bazuje ono na przykładzie firmy S (UK) Ltd – specjalizującej się w produkcji i dystrybucji sprzętu elektronicznego. Celem wykorzystania koncepcji QMPMS w analizowanej firmie jest identyfikacja różnych czynników wpływających na osiągane wyniki, relacji zachodzących między nimi oraz wpływu określonych czynników na całkowite, jednostkowe koszty produkcji.

Kompleksowa Karta Wyników w firmie Business Jet

Niniejsze studium przypadku przedstawia poszczególne fazy cyklu Kompleksowej Karty Wyników w firmie Business Jet – świadczącej usługi transportu lotniczego dla biznesmenów. Kompleksowa Karta Wyników jest rozwinięciem koncepcji Zrównoważonej Karty Wyników. Stanowi systematyczny proces ciągłego, etapowego doskonalenia, rozwoju i nauki, oparty na zrównoważonym wzroście osobistych i organizacyjnych wyników1.

Dynamiczny pomiar wyników w firmie Square D Company

Zintegrowany model dynamicznego pomiaru wyników (Integrated Dynamic Performance Measurement System, IDPMS) został opracowany przez Bititciego, Carriego i McDevitta1, przy współpracy z firmą Square D Company. Ma on na celu wspomaganie obszarów funkcjonalnych przedsiębiorstwa (zarządzanie organizacją, wytwarzanie produktów, doskonalenie procesów biznesowych) w zakresie pomiaru i doskonalenia wyników. Koncepcja ta wykorzystuje takie narzędzia jak kwestionariusz pomiaru wyników (Performance Measurement Questionnaire, PMQ), koncepcja półokresu (Half Life Concept) czy diagram MVFCT (Modified Value-Focused Cycle Time Diagram).

Planowanie i budżetowanie - jak robią to światowi gracze

Każda firma patrząca w przyszłość oczekuje, aby procesy planowania i budżetowania pomogły określić jej plan działania i punkty kontrolne, według których będzie mogła zmierzyć efekty swojej działalności w ciągu roku finansowego. Wraz ze wzrostem przychodów rośnie też zatrudnienie i złożoność organizacyjna przedsiębiorstwa. Można by się spodziewać zatem, że im mniejsza firma, tym mniej skomplikowany proces planowania i budżetowania, a tym większa efektywność.

Archiwum

Polecamy