EBITDA oznacza określony poziom dochodów w przedsiębiorstwie i jest skrótem od określenia Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization, które oznacza zysk (lub stratę) przed odsetkami, opodatkowaniem, deprecjacją i amortyzacją.

EBITDA dosyć często utożsamiane jest z wynikiem operacyjnym, jednak należy zauważyć, że nie jest to pojęcie, które ma uregulowaną prawnie konstrukcję w myśl polskich przepisów prawa, w zakresie rachunkowości. Warto się zatem zastanowić czy jego używanie w warunkach rodzimych nie jest nadużyciem oraz jaki jest jego pierwotny sens. U podstaw liczenia takiego poziomu wyniku finansowego jest próba odpowiedzi na pytanie o rzeczywiste możliwości przedsiębiorstwa, o jego rentowność opartą na działalności dla niego podstawowej i najlepiej o największym prawdopodobieństwie powtórzenia się w przyszłości, dzięki czemu można szacować wartość przedsiębiorstwa, a także oceniać kierunek i siłę jego rozwoju. Pamiętając o tym, że wynik finansowy stanowi różnicę między przychodami a odpowiadającymi im kosztami, można wyprowadzić wniosek, że EBITDA to taki poziom wyniku finansowego przedsiębiorstwa, który oparty jest na jego podstawowych, powtarzalnych przychodach. Dodatkowo ten poziom wyniku finansowego nie uwzględnia odpisów amortyzacyjnych i deprecjacyjnych, które w ujęciu matematycznym zmniejszają wartość wyniku finansowego, są bowiem zaliczane do podstawowych kosztów operacyjnych. W polskich realiach deprecjacja (utrata wartości) utożsamiana jest z amortyzacją, dlatego obie litery DA brane są pod uwagę jako jedna i nie rozbija się ich na dwie części.

Brak uwzględniania amortyzacji uzasadnia się próbą ustalenia uproszczonych podstawowych przepływów pieniężnych przedsiębiorstwa. Amortyzacja bowiem nie jest związana, w momencie jej wykazywania w rachunku zysków i strat, z wydatkami pieniężnymi. Jest to wyłącznie odpis aktualizacyjny, który związany jest z wcześniej poniesionymi wydatkami na poczet zakupu aktywów trwałych.

Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Ciągi w Excelu

Ciągi w Excelu

Przy tworzeniu raportów bądź podsumowań, często korzysta się z różnego rodzaju ciągów. Programiści Microsoftu zdają sobie z tego sprawę, dlatego w Excelu można tworzyć różnorodne ciągi.

Czytaj więcej

Wizualizacja KPI w Excelu, czyli jak zbudować gauge chart

Wizualizacja KPI w Excelu, czyli jak zbudować gauge chart

Wizualizacja, obok analizy danych, jest niezwykle istotną częścią pracy kontrolera finansowego. To, jak wizualizujemy dane ma znaczny wpływ na to, jak je zrozumieją menedżerowie. Jednym z ciekawszych, choć bardziej pracochłonnych wykresów jest gauge chart (miernik), który pokazuje graficznie performance wybranego przez nas KPI. Niniejszy artykuł opisuje jak krok po kroku stworzyć taki wykres, a także jak powinny wyglądać dane wejściowe, by taki wykres skutecznie zbudować.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.