Wdrożenie wewnętrznych procedur antykorupcyjnych ma z założenia przeciwdziałać negatywnym zjawiskom, jakie mogą wystąpić w firmie. Szczególnego znaczenia nabiera w obliczu trwających prac nad wprowadzeniem nowej ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych. W krótkim czasie posiadanie wewnętrznych procedur antykorupcyjnych będzie normą, której niespełnienie może mieć negatywne skutki dla prowadzonej działalności.

Wewnętrzne procedury antykorupcyjne

Prawidłowe funkcjonowanie każdej organizacji wymaga wdrożenia i respektowania odpowiednich procedur, reguł, dzięki którym możliwe będzie unikanie sytuacji niepożądanych, stanowiących realne zagrożenie dla działalności przedsiębiorstwa. Wśród tych procedur fundamentalną funkcję pełnią niewątpliwie te, ukierunkowane na zwalczanie zjawiska korupcji, która od lat utrzymuje się na niezmiennie wysokim poziomie1. Wdrożenie wewnętrznych procedur antykorupcyjnych jest istotne z co najmniej kilku powodów. Po pierwsze, zabezpiecza przedsiębiorstwo przed niepożądanymi praktykami, które zdarzają się w każdego rodzaju firmie. Po drugie, pozwalają one ograniczyć ryzyka wizerunkowe związane z wykryciem i nagłośnieniem tego rodzaju przypadków. Po trzecie, minimalizują ewentualną odpowiedzialność z tytułu występowania tego rodzaju zdarzeń na terenie przedsiębiorstwa, z odpowiedzialnością karną włącznie. Już takie pobieżne wyliczenie korzyści wynikających z wprowadzenia stosownych procedur pokazuje, że warto przyjrzeć się tej kwestii zdecydowanie bliżej i poświęcić jej kilka chwil, co być może pozwoli uratować przedsiębiorstwo przed poważnymi konsekwencjami. Dodatkowo, cały czas trwają prace nad wprowadzeniem nowej ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych, która położy jeszcze większy nacisk na analizowane zagadnienie. Wszystko to wchodzi w skład szeroko rozumianego compliance, które powoli będzie stawać się normą w polskim biznesie.

Wewnętrzne procedury antykorupcyjne, czyli w zasadzie co?

Analizując opisywany problem można zadać sobie pytanie: Ale o co właściwie chodzi? Bardzo często przedsiębiorcy na to zagadnienie reagują wręcz alergicznie, twierdząc, że jest to kolejne rozwiązanie, które pochłania czas i generuje koszty. Czy tak jest w istocie? Zdecydowanie nie, a koszty niewprowadzenia regulacji antykorupcyjnych są z pewnością o wiele dalej idące niż koszty ich wprowadzenia. Dodatkowo, jak wynika z doświadczenia, wprowadzenie wewnętrznych procedur antykorupcyjnych usprawnia funkcjonowanie firmy. W celu wyjaśnienia mechanizmów z tym związanych należy zacząć od samego początku, tj. od audytu.

Wprowadzenie wewnętrznych procedur antykorupcyjnych, jak wskazano we wstępie, ma w założeniu przeciwdziałać negatywnym zjawiskom, które mogą występować w firmie. Jednakże w pierwszej kolejności należy te zjawiska zdiagnozować. W zależności bowiem od specyfiki i rodzaju prowadzonej działalności, różnie kształtują się obszary, które potencjalnie generują największe ryzyko korupcyjne. Najlepszą metodą na poznanie najsłabszych punktów przedsiębiorstwa jest przeprowadzenie audytu. Można to zrobić własnymi siłami, ale zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest powierzenie tego zewnętrznym specjalistom, którzy będą w stanie „na chłodno” ocenić, jakie sektory są narażone na najbardziej korupcjogenne działania. Ten pierwszy etap powinien obejmować w zasadzie każdy aspekt działalności, począwszy od analizy umów pracowniczych, po weryfikację zewnętrznych kontrahentów czy podwykonawców. Efektem takiego audytu z reguły jest tzw. mapa ryzyk korupcyjnych przedsiębiorstwa oraz raport szczegółowo diagnozujący wykryte problemy i niebezpieczeństwa. Jak już wskazano, czynniki wpływające na zwiększenie ryzyka wystąpienia zjawisk korupcyjnych mogą być rozmaite, od braku monitoringu w magazynie, po źle ukształtowaną strukturę przedsiębiorstwa, np. brak bezpośredniego raportowania do zarządu nieprawidłowości organizacyjnych itp.

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Metody wyceny aktywów własnych

Metody wyceny aktywów własnych

Wycena inwestycji jest dobra tylko wtedy, kiedy obie strony transakcji wyjdą na niej win-win. Żeby tak jednak było, obie strony działające w otoczeniu gospodarczym powinny posiadać taką samą informację, wolną od zniekształceń. Oczywiście wiemy, że tak nie jest i tak naprawdę któraś ze stron musi zawsze okazać się w dłuższej perspektywie lekko pokrzywdzona. Co zrobić, by nie być po tej gorszej stronie inwestycji? Trzeba nauczyć się kilku podstawowych metod wyceny własnych aktywów.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 11-12/2023

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Członek zarządu Controlling Systems o tym, jak zmieniał się controlling w Polsce na przestrzeni ostatnich 20 lat, nowych wyzwaniach oraz szansach dla rozwoju systemów controllingowych i znaczeniu czynnika ludzkiego w rozwoju controllingu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.