W celu sprawnego zarządzania przedsiębiorstwem można w nim wyodrębnić tzw. centra odpowiedzialności. Ich rodzaj uzależniony jest od tego, która część firmowego rachunku wyników ma stanowić przedmiot kontroli.

Wyróżnia się ośrodki odpowiedzialne za: przychody, koszty, wyniki oraz inwestycje. Liczba tworzonych ośrodków odpowiedzialności w firmie zależy natomiast od (Świerk 2004, s.291):

  • przedmiotu i zakresu działalności jednostki,
  • formy organizacyjno-prawnej przedsiębiorstwa,
  • struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa,
  • złożoności procesów gospodarczych,
  • charakteru realizowanych zadań produkcyjnych,
  • zróżnicowania rynków zbytu,
  • możliwości określenia zakresu uprawnień i odpowiedzialności.

Centra odpowiedzialności za przychody

Centrami odpowiedzialności za przychody są zazwyczaj działy sprzedaży i marketingu, które za pośrednictwem ceny, struktury asortymentowej oferowanych dóbr, ich jakości i ilości determinują poziom generowanych przychodów i ponoszonych kosztów sprzedaży, obejmujących m.in. koszty promocji i reklamy (Sierpińska, Niedbała 2003, s. 94). W praktyce ośrodki przychodowe wyodrębniane są w podmiotach, których celem jest – obok maksymalizacji przychodów, czy utrzymania obrotów na dotychczasowym poziomie – także wzrost udziału w rynku. Za podstawę wyodrębnienia tego typu ośrodka przyjmuje się branżę, region geograficzny, segment rynku, produkt lub grupę klientów (Nesterak 2003, s. 158). Do oceny funkcjonowania ośrodka przychodowego służą marże pokrycia, uwzględniające przychody ze sprzedaży wyrobów, koszty zmienne ich wytworzenia oraz rzeczywiste koszty sprzedaży. Ponadto wykorzystuje się 3 grupy wskaźników, uwzględniające przychody ze sprzedaży, efektywność gospodarowania oraz pozostałe czynniki (tabela 1).

Full access available for logged users only. Log in or select best subscription option here..

Log in Order a subscription

Also check

Kontrole w zakresie cen transferowych – nowe narzędzia i trendy

CiRZ_237_25.jpg

Pakiet przepisów o cenach transferowych wprowadzony od dnia 1 stycznia 2019 r. daje organom komplet narzędzi niezbędnych do skutecznych kontroli w zakresie cen transferowych. W powiązaniu z już wprowadzonymi zmianami organizacyjnymi w strukturach KAS (między innymi utworzeniem centrów kompetencyjnych w zakresie cen transferowych, czyli jednostek wyspecjalizowanych w monitorowaniu i kontroli cen transferowych, w tym przygotowywaniu analiz cen transferowych) należy spodziewać się zwiększenia skuteczności kontroli w nadchodzących latach.

Read more

Wewnętrzne procedury antykorupcyjne

CiRZ_237_21.jpg

Wdrożenie wewnętrznych procedur antykorupcyjnych ma z założenia przeciwdziałać negatywnym zjawiskom, jakie mogą wystąpić w firmie. Szczególnego znaczenia nabiera w obliczu trwających prac nad wprowadzeniem nowej ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych. W krótkim czasie posiadanie wewnętrznych procedur antykorupcyjnych będzie normą, której niespełnienie może mieć negatywne skutki dla prowadzonej działalności.

Read more

Wizualizacja informacji zarządczej – proste, a jednak nie do końca

CiRZ_231_08.jpg
Aby prawidłowo zarządzać jednostką, należy mieć możliwie szybko zebrane informacje, zaprezentowane w najbardziej czytelny sposób. Najlepiej to zrobić za pomocą nowoczesnych metod zarządzania, wspieranych przez najnowsze technologie. Ponieważ w większości jesteśmy wzrokowcami, w pierwszej kolejności widzimy ilustracje, zdjęcia, grafiki czy wykresy. Jakie są najważniejsze zasady prezentowania informacji w takiej formie?
Read more

Current issue

Polecamy

Go to

Partners

Reklama