Procesy inflacyjne

CiRZ_231_45.jpg
no. 12/2018

Inflacja to kumulatywny proces wzrostu ogólnego poziomu cen o ciągłym charakterze, związanym z zaburzeniami właściwego funkcjonowania mechanizmu społeczno-gospodarczego. Definicja ta wymaga łącznego spełnienia wszystkich wymienionych w niej kryteriów. Jaki proces jest inflacją, a jaki nią nie jest? Jaki wpływ na poziom inflacji mają oczekiwania inflacyjne? Jak można walczyć z inflacją?

Inflacja oznacza trwały wzrost ogólnego poziomu cen (Acocella 2002, s. 158). W ocenie Polloka (2000, s. 49) inflacja stanowi kumulatywny proces wzrostu ogólnego poziomu cen o ciągłym charakterze, związanym z zaburzeniami właściwego funkcjonowania mechanizmu społeczno-gospodarczego. Jej efektem jest deprecjacja wartości środków pieniężnych. Procesy inflacyjne determinują poziom stopy procentowej oraz powodują obniżenie siły nabywczej pieniądza. Kredytodawcy, zabezpieczając swój kapitał przed utratą wartości, podwyższają stopę procentową w zakresie odzwierciedlającym oczekiwania inflacyjne. Poziom nominalnej stopy procentowej uwarunkowany jest wówczas oczekiwaną stopą inflacji (Sierpińska, Jachna 2005, s. 269).

Wartość inflacji determinowana jest m.in. przez oczekiwania inflacyjne, pod którym to pojęciem należy rozumieć prognozowanie zmian poziomu inflacji w przyszłości. W zależności od formy i struktury organizacyjnej przedsiębiorstw oczekiwania inflacyjne mogą:

  • przyspieszać procesy inflacyjne (przewidywania w aspekcie wzrostu tempa inflacji mogą skutkować spadkiem zaufania do pieniądza i preferencji oszczędzania, a w efekcie zwiększać zarówno wartość bieżącego popytu na towary, z obawy przed deprecjacją własnych zasobów pieniężnych, jak i presję na wzrost płac nominalnych),
  • osłabiać procesy inflacyjne, sprzyjając stabilizacji gospodarczej (oczekiwania w zakresie spadku tempa inflacji mogą implikować wzrost zaufania do pieniądza i skłonności do oszczędzania, a w konsekwencji zmniejszać wielkość bieżącego popytu na towary oraz redukować presję na wzrost płac nominalnych).

Oczekiwania inflacyjne mogą mieć charakter (por. Pietrzak 2009, s. 6):

  • adaptacyjny (gdy oczekiwania w zakresie poziomu przyszłej inflacji formułowane są w oparciu o inflację przeszłą),
  • racjonalny (jeżeli uczestnicy rynku są w stanie doskonale przewidzieć przyszłe zmiany cen i za oczekiwania inflacyjne przyjmują przyszły poziom inflacji).

Geneza i skutki inflacji

Przyczyn inflacji można doszukiwać się w wielu czynnikach. Jedną z kluczowych jej determinant jest globalny wzrost cen żywności i paliw będący wynikiem niezależnych okoliczności, takich jak: klęski żywiołowe (susze, pożary, powodzie, trzęsienia ziemi, tornada), konflikty zbrojne czy rosnący popyt gospodarek wschodzących (Chin, Indii). Wśród innych przesłanek wyróżnić można: nadmierną nieproporcjonalną do wzrostu gospodarczego emisję środków pieniężnych, nadwyżkę popytu nad podażą, wzrost kosztów produkcyjnych, import inflacji oraz niezrównoważony budżet państwa.

Z kolei, skutki wystąpienia inflacji mogą sprowadzać się do: zakłóceń procesów gospodarczych (w zakresie wytwarzania i wymiany dóbr), obniżenia zdolności produkcyjnych gospodarki, deprecjacji waluty krajowej, wzrostu konfliktów wskutek presji płacowych, ograniczenia rozwoju gospodarczego, spadku płac realnych spowodowanych redukcją siły nabywczej pieniądza, spadku eksportu, spadku skłonności do oszczędzania przy jednoczesnym wzroście zakupów „na zapas” oraz wzrostu stóp procentowych.

Full access available for logged users only. Log in or select best subscription option here..

Log in Order a subscription

Also check

Niebieski ocean, czerwony ocean

CiRZ_230_43.jpg
Koncepcja „niebieskiego i czerwonego oceanu” zakłada funkcjonowanie w przestrzeni biznesowej dwóch oddzielnych obszarów: „niebieskiego i czerwonego oceanu”. Pierwszy oznacza gałęzie przemysłu, które obecnie jeszcze nie istnieją – nieznane rynki, nieobjęte konkurencją. Drugi reprezentuje branże już istniejące – znane rynki zbytu. Jak wykorzystać model do budowania przewagi konkurencyjnej i budowania pozycji rynkowej?
Read more

Efektywne warsztaty kaizen

CiRZ_230_38.jpg
Wdrażając filozofię kaizen czy pracując nad doskonaleniem procesów, niezbędna jest sprawna komunikacja pomiędzy członkami zespołów, jak i pomiędzy samymi zespołami. O skuteczności takiej komunikacji musi świadczyć zarówno ustandaryzowana jej forma, jak również elastyczność i umiejętność szybkiej adaptacji do zmieniających się warunków otoczenia, modyfikacji procesów, ewolucji zespołów, ich kompetencji i doświadczenia. Zwykła codzienna odprawa w celu wymiany wiedzy i doświadczeń nie zapewnia kontrolowanego i trwałego procesu doskonalenia, dlatego też forma warsztatów doskonalenia, a następnie ich realizacja wymagają odpowiedniego przygotowania.
Read more

Model Hoshin Kanri

CiRZ_229_44.jpg
Hoshini Kanri to metoda opracowana w połowie lat 60. XX w. przez japoński podmiot Bridgestone Tire Company w zakresie określania i monitorowania celów. Stanowi rozwinięcie techniki zarządzania przez cele. Jakie są główne założenia zarządzania W SYSTEMI Hoshin Kanri i jak przystąpić do jego implementacji w organizacji?
Read more

Current issue

Polecamy

Go to

Partners

Reklama