Ukryte bogactwo

Tekst otwarty nr 1/2008

Dlaczego przedsiębiorstwa powinny być zainteresowane wyceną kapitału intelektualnego? Argumenty przedstawia R. Frank - prezes niemieckiego stowarzyszenia analityków finansowych (DVFA).

www.dvfa.de

Wycena aktywów niematerialnych nie jest nowym problemem. Od wielu lat stanowi wyzwanie dla dyrektorów finansowych i doradców inwestycyjnych, którzy starają się ustalić wiarygodną wartość przejmowanych przedsiębiorstw. Zwykle brane są pod uwagę takie składniki majątku, jak: marka, baza klientów czy sieć dostawców, znacznie rzadziej: wiedza pracowników, kultura organizacyjna czy zdolności przywódcze menedżerów. Z drugiej strony, analitycy giełdowi są zdania, iż wartość firmy najdokładniej określają inwestorzy, wskazując, ile gotowi są zapłacić za walory spółki.

Choć więc ekonomiści byli świadomi istnienia różnic między ceną przedsiębiorstwa a wartością jego aktywów rzeczowych, dopiero fala upadłości spółek internetowych i medialnych - po której przejściu z wielomilionowych interesów pozostało trochę pecetów i kabli - unaoczniła, jak wiele zależy od „ekonomicznych imponderabiliów”.

Jaki jednak cel w wycenie kapitału intelektualnego mają same przedsiębiorstwa? Odpowiedź jest prosta. Chodzi o możliwość wiarygodnego przedstawienia wartości rynkowej i ryzyka działalności. Potrzebny jest jasny przekaz w stronę inwestorów, w czym tkwi potencjał organizacji, który uzasadnia optymistyczne prognozy zysków. Zwłaszcza w „branżach intelektualnych” od ujarzmienia nieuchwytnych czynników zależy obniżenie ryzyka inwestycji i większe zainteresowanie ze strony kapitału długoterminowego, a nie tylko spekulantów. Dopływ kapitału oznacza natomiast możliwości stabilnego rozwoju, co jest wystarczającym uzasadnieniem, aby przedsiębiorcy domagali się od regulatorów jasnych wskazówek, jak wyceniać ukryte bogactwo organizacji.

Zobacz również

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Dzisiejszy świat biznesu prowadzi do paradoksu – to trudność pogodzenia nadmiaru informacji z koniecznością szybkiego podejmowania najlepszych decyzji. Przetrwanie przedsiębiorstwa zależy od umiejętności jego liderów do elastycznego reagowania na wyzwania rynku. W środowisku gwałtownych, turbulentnych zmian oraz konkurencji, lider, który potrafi czerpać informacje z wielu źródeł odniesie największy sukces.

Czytaj więcej

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Emisje gazów cieplarnianych z działalności gospodarczej człowieka są główną przyczyną zmian klimatu i ryzyka z nimi związanego, których materializacja staje się dotkliwa dla przedsiębiorstw. Dodatkowo wprowadzane przez Unię Europejską regulacje prawne, które dążą do ograniczenia śladu węglowego, wymuszają na przedsiębiorstwach, wprowadzenie działań dążących do dekarbonizacji. Niektóre z nich już rozpoczęły działania redukujące emisję gazów cieplarnianych, przez co wyróżniają się swoim działaniem na rynku, budując przewagę konkurencyjną, rozumianą jako unikatową pozycję w sektorze w stosunku do konkurentów1.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.