Renesans ABC

Tekst otwarty nr 10/2008

Czy rachunek kosztów działań może jeszcze zaoferować coś menedżerom? Komentuje R. Kugel z Ventana Research.

http://businessfinancemag.com

Rachunek kosztów działań (ABC) zakłada alokację kosztów na podstawie analizy czynności związanych z realizacją poszczególnych procesów w jednostce. W ten sposób możliwe jest zmniejszenie nakładów na działania, które tylko w niewielkim stopniu przyczyniają się do wzrostu wartości. Ustalanie faktycznych kosztów produktów bądź usług, określanie zyskowności poszczególnych klientów czy podejmowanie decyzji outsourcingowych to podstawowe domeny wykorzystania ABC.

Choć potencjalne zalety ABC dostrzegło ponad 60% amerykańskich przedsiębiorstw - podejmując decyzje o jego implementacji - aż 80% z nich przeżyło rozczarowanie, wycofując się z jego stosowania w ciągu pięciu lat od wdrożenia. Ostatnio można jednak zaobserwować ponowne zainteresowanie zarządzaniem zorientowanym na działania. Dzieje się tak dlatego, iż wzrosła świadomość źródeł korzyści stosowania tej metodyki.

Wbrew oczekiwaniom, zalet ABC nie należy upatrywać w dokładniejszym ustalaniu kosztu jednostkowego produktów i usług - często bowiem możliwości jego obniżenia są ograniczone - czy popularnym ograniczaniu kosztów sprzedaży - co często pociąga za sobą niepożądane obniżenie standardów obsługi klientów. Korzyści leżą po stronie zwiększenia przejrzystości informacji zarządczych. Dzięki ABC menedżerowie postrzegają działalność przedsiębiorstwa nie poprzez wynik na sprzedaży, ale jako łańcuch czynności generujących przychody i koszty. W ten sposób o wiele łatwiej jest podejmować decyzje strategiczne poprawiające w dłuższym okresie efektywność i sprawność funkcjonowania jednostki - a nie tylko doraźnie obniżać koszty.

Zobacz również

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Dzisiejszy świat biznesu prowadzi do paradoksu – to trudność pogodzenia nadmiaru informacji z koniecznością szybkiego podejmowania najlepszych decyzji. Przetrwanie przedsiębiorstwa zależy od umiejętności jego liderów do elastycznego reagowania na wyzwania rynku. W środowisku gwałtownych, turbulentnych zmian oraz konkurencji, lider, który potrafi czerpać informacje z wielu źródeł odniesie największy sukces.

Czytaj więcej

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Emisje gazów cieplarnianych z działalności gospodarczej człowieka są główną przyczyną zmian klimatu i ryzyka z nimi związanego, których materializacja staje się dotkliwa dla przedsiębiorstw. Dodatkowo wprowadzane przez Unię Europejską regulacje prawne, które dążą do ograniczenia śladu węglowego, wymuszają na przedsiębiorstwach, wprowadzenie działań dążących do dekarbonizacji. Niektóre z nich już rozpoczęły działania redukujące emisję gazów cieplarnianych, przez co wyróżniają się swoim działaniem na rynku, budując przewagę konkurencyjną, rozumianą jako unikatową pozycję w sektorze w stosunku do konkurentów1.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.