Ryzyko stanowi nieodłączny element każdego projektu. Nie zawsze da się go uniknąć – czasem trzeba jest zaakceptować. Nie oznacza to jednak, że takim ryzykiem nie należy zarządzać. Wręcz przeciwnie – warto ocenić na ile jest ono istotne dla danego przedsięwzięcia. Dzięki temu można się na nie lepiej przygotować. Bierność wobec ryzyka jest najgorszą z możliwych opcji. Często prowadzi do wystąpienia poważnych skutków finansowych.

Czym jest ryzyko?

Ryzykiem w projekcie określa się sytuację niepewną, mogącą mieć zarówno negatywne, jak i pozytywne skutki, której prawdopodobieństwo wystąpienia można dość dokładnie określić. Może ono zatem nieść za sobą pożądane efekty, które wpłyną dodatnio na wartość projektu czy efektywność prac w nim realizowanych, jak również może stanowić poważne zagrożenie dla realizacji danego przedsięwzięcia. Zarządzanie ryzykiem wymaga jego zidentyfikowania (poprzez ustalenie, jakie możliwe sytuacje mogą wystąpić w związku z realizacją projektu) oraz przeanalizowania jego skutków (z perspektywy szans i zagrożeń, kosztów, jak również prawdopodobieństwa zmaterializowania się danej sytuacji). Efektem zarzadzania ryzykiem jest przyjęcie pewnych wariantów postępowania, które mogą polegać albo na akceptacji ryzyka (gdy wiemy, że jest ono nieuniknione), albo na zaplanowaniu działań zapobiegawczych lub naprawczych.

Opracowanie planu reakcji na ryzyko niesie ze sobą wiele korzyści. Do najważniejszych należą:

  • zwiększenie szans powodzenia projektu,
  • lepsze, bardziej dokładne określenie celów projektu (uwzględniając różne kategorie szans i zagrożeń związanych z jego realizacją),
  • lepsze, bardziej elastyczne zarządzanie projektem – działania profilaktyczne i naprawcze mogą być wdrażane natychmiast po stwierdzeniu, że dane ryzyko zaczyna się materializować,
  • ułatwienie podejmowania decyzji dotyczących zarządzania projektem,
  • przygotowanie klienta projektu na poszczególne kategorie ryzyka.

Czym jest metoda EMV?

W zarządzaniu projektami znaleźć można wiele metod, technik i narzędzi służących do zarządzania ryzykiem. Jednym z bardziej popularnych podejść jest Expected Monetary Value (zwana również metodą oczekiwanego efektu finansowego). Służy do szacowania wartości ryzyka w oparciu o koszt i prawdopodobieństwo jego wystąpienia. Uzyskana w ten sposób wartość stanowi podstawę decyzji w zakresie strategii zarządzania daną kategorią ryzyka w projekcie. Metoda ta jest dość prosta i może być stosowana na każdym etapie cyklu życia projektu, chociaż najbardziej wskazane jest użycie jej na początku prac związanych z analizą ryzyka, gdyż pozwala to podjąć właściwe decyzje dotyczące różnych wariantów postępowania.

Procedura oceny ryzyka za pomocą EMV składa się z następujących etapów:

  1. identyfikacja konkretnego rodzaju ryzyka w projekcie,
  2. ustalenie różnych scenariuszy rozwoju ryzyka,
  3. ocena prawdopodobieństwa wystąpienia każdego scenariusza,
  4. ustalenie kosztów wystąpienia danej kategorii ryzyka,
  5. pomnożenie prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka przez koszt jego wystąpienia – na tym etapie otrzymywana jest wartość EMV dla danego ryzyka,
  6. sumowanie wartości dla wszystkich typów ryzyka w projekcie – etap ten prowadzi do oszacowania całkowitej wartości pieniężnej dla typów ryzyka występujących w projekcie.

    Istnieją alternatywne formy obrazowania uzyskanej w ten sposób wartości ryzyka: pierwszą z nich jest tabela zaś drugą drzewo decyzyjne. Metody te omówione zostaną w dalszej części artykułu.

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Dzisiejszy świat biznesu prowadzi do paradoksu – to trudność pogodzenia nadmiaru informacji z koniecznością szybkiego podejmowania najlepszych decyzji. Przetrwanie przedsiębiorstwa zależy od umiejętności jego liderów do elastycznego reagowania na wyzwania rynku. W środowisku gwałtownych, turbulentnych zmian oraz konkurencji, lider, który potrafi czerpać informacje z wielu źródeł odniesie największy sukces.

Czytaj więcej

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Emisje gazów cieplarnianych z działalności gospodarczej człowieka są główną przyczyną zmian klimatu i ryzyka z nimi związanego, których materializacja staje się dotkliwa dla przedsiębiorstw. Dodatkowo wprowadzane przez Unię Europejską regulacje prawne, które dążą do ograniczenia śladu węglowego, wymuszają na przedsiębiorstwach, wprowadzenie działań dążących do dekarbonizacji. Niektóre z nich już rozpoczęły działania redukujące emisję gazów cieplarnianych, przez co wyróżniają się swoim działaniem na rynku, budując przewagę konkurencyjną, rozumianą jako unikatową pozycję w sektorze w stosunku do konkurentów1.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.