Controlling interpersonalny

Tekst otwarty nr 2/2008

Za co ceni się pracowników? Wskazówek udziela M. Goldsmith, założyciel Alliance for Strategic Leadership.

www.fastcompany.com

Wyobraźmy sobie sytuację, w której w ocenie przydatności personelu przestają być istotne ścieżka edukacji, dokonania zawodowe czy umiejętności techniczne. Nie chodzi tu bynajmniej o futurystyczną wizję świata ludzkich klonów o jednakowych zdolnościach umysłowych. Problem jest jak najbardziej realny i dotyczy doświadczonych pracowników z wieloletnim stażem.

Im wyżej znajdziemy się w hierarchii przedsiębiorstwa, tym mniejszą rolę odgrywają wykształcenie, kompetencje techniczne czy dotychczasowa kariera. Decydującą rolę zaczynają odgrywać „miękkie czynniki”.

Współtworząc system oceny pracowników, controller musi potrafić jednoznacznie ocenić kompetencje interpersonalne personelu, takie jak: umiejętność odnalezienia się w każdej sytuacji, zdolności podejmowania odpowiedzialności oraz wystrzegania się rutyny, umiejętności samooceny i korekty własnych działań, a także chęci dzielenia się informacjami, słuchania innych, przyznawania racji i dziękowania. W ten sposób łatwiej odpowiedzieć na pytanie: Kto sprawdzi się lepiej jako szef pionu finansowego - zdolny finansista będący „duszą towarzystwa” czy wybitny, lecz introwertyczny analityk? Raczej ten pierwszy, bo to ma szanse zbudować zespół odpowiednich ludzi, podczas gdy drugi ugnie się pod ciężarem własnego perfekcjonizmu. W końcu Jack Welch nie zarobił dla General Electric 400 miliardów dolarów dzięki doktoratowi z chemii, ale przez swoją bezczelność i wrodzoną niechęć do głupoty.

Zobacz również

Lean Accounting. Instrument kontroli zarządczej

Lean Accounting. Instrument kontroli zarządczej

W dzisiejszych czasach coraz więcej przedsiębiorstw stara się wprowadzać innowacyjne metody kontroli zarządzania, które umożliwiają osiągnięcie zwiększonej efektywności1. Jednym z takich podejść jest Lean Accounting, które skupia się na eliminowaniu marnotrawstwa, minimalizacji kosztów oraz zwiększaniu wartości dla klienta.

Czytaj więcej

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Dzisiejszy świat biznesu prowadzi do paradoksu – to trudność pogodzenia nadmiaru informacji z koniecznością szybkiego podejmowania najlepszych decyzji. Przetrwanie przedsiębiorstwa zależy od umiejętności jego liderów do elastycznego reagowania na wyzwania rynku. W środowisku gwałtownych, turbulentnych zmian oraz konkurencji, lider, który potrafi czerpać informacje z wielu źródeł odniesie największy sukces.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.