W maju 2019 r. minął pierwszy rok od rozpoczęcia stosowania unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych. Jest to dobry moment na ocenę, jak przepisy RODO wpłynęły na działalność polskich firm i podmiotów publicznych, w tym organu nadzorczego. W związku ze zmianą warty na stanowisku prezesa UODO warto także poznać plany nowego kierownictwa na najbliższe miesiące i lata.

Pierwszy rok z RODO – podsumowanie doświadczeń i perspektywy na przyszłość

Rozpoczęcie stosowania RODO w dniu 25 maja 2018 r. oznaczało dla podmiotów przetwarzających dane osobowe obowiązek dostosowania się do nowych przepisów. W praktyce najwięcej wątpliwości i obaw wzbudzały brak jasno określonych wymagań w zakresie środków ochrony danych oraz wysokie kary pieniężne, grożące za naruszenie RODO.

Analiza ryzyka

W tym kontekście pierwszorzędne znaczenie zyskała analiza ryzyka związanego z czynnościami przetwarzania danych osobowych. Na podstawie jej wyników administratorzy danych mieli podejmować decyzje o zastosowaniu odpowiednich środków organizacyjnych i technicznych w celu zapewnienia odpowiedniej ochrony danych.

Owa analiza ryzyka to nic innego jak ocena prawdopodobieństwa wystąpienia określonych zdarzeń w obszarze danych osobowych (np. utraty danych, uzyskania dostępu przez osobę nieuprawnioną) oraz ich potencjalnych negatywnych skutków dla osób, których dane dotyczą. W związku z reformą RODO wiele podmiotów wykonało u siebie taką analizę po raz pierwszy i często było to dla nich spore wyzwanie.

Dysponując za sprawą RODO większą elastycznością, administrator danych mógł wdrożyć u siebie system ochrony danych/bezpieczeństwa informacji, który jest adekwatny do ryzyk faktycznie występujących w prowadzonej przez siebie działalności.

Ważne!

Zaczynając prowadzić nowe czynności na danych osobowych, np. z wykorzystaniem nowych technologii, zawsze należy najpierw ocenić ryzyko takich działań dla ochrony danych.

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.