Jestem w Alpach. Słońce pięknie świeci, warunki narciarskie są rewelacyjne i szykuję się do kolejnego zjazdu, kiedy nagle z kieszeni mojej kurtki dochodzi dźwięk dzwonka telefonicznego. Dzwoni mój bezpośredni menedżer. Czy miał prawo do mnie zadzwonić podczas mojego urlopu, czy ja miałam obowiązek odebrać i jakie mogą być konsekwencje takiego telefonu?

Korzystanie z płatnego urlopu wypoczynkowego jest podstawowym i niezbywalnym prawem pracownika. Co więcej, nie może się on zrzec prawa do urlopu. Mowa tutaj oczywiście o osobach zatrudnionych na umowę o pracę. W każdym innym wariancie współpracy kwestia prawa do płatnych dni wolnych może być podstawą negocjacji zarówno na początku, jak i w trakcie świadczenia usług.
Urlopu udzielamy na wniosek pracownika. Aby mógł się on udać na odpoczynek, my, jako pracodawca, musimy wyrazić na to zgodę. Jest tak również, o czym dużo osób nie wie, w wypadku urlopu na żądanie. W obu sytuacjach pracownik powinien poczekać na udzielenie urlopu przez przełożonego.
Tak samo jak możemy odmówić udzielenia w określonym terminie urlopu, mamy prawo odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego i nakazać mu niezwłoczne stawienie się w miejscu pracy.
Oczywiście, informując pracownika o konieczności powrotu do pracy, musimy wziąć pod uwagę, dokąd wyjechał na urlop i ile czasu realnie potrzebuje na powrót.
Jak odwołać pracownika z urlopu
Nie ma przepisów, które jednoznacznie określają procedurę i formę odwołania pracownika z urlopu. Należy jednak założyć, iż powinny być one jednoznaczne i nie budzić żadnych wątpliwości ze strony pracownika. Najlepiej zatem opisać je w wewnątrzzakładowych dokumentach, np. regulaminie pracy lub układzie zbiorowym.
Jeśli większość pracowników posiada telefon służbowy, odwołanie z urlopu może nastąpić przez telefon, e-mail lub inną wiadomość tekstową. Forma kontaktu z pracownikiem powinna być tak dobrana, aby z jak największym prawdopodobieństwem dotarła bezpośrednio do niego. Musimy bowiem założyć, że w trakcie urlopu pracownik nie ma obowiązku sprawdzać ani firmowej, ani nawet prywatnej poczty elektronicznej, posiadać całodobowego dostępu do internetu, czy odbierać telefonu.
Jeżeli konkretna forma odwołania pracownika z urlopu jest jasno określona, np. w regulaminie pracy (warto sprawdzić to w dziale HR) lub jesteśmy w stanie wykazać, że w organizacji istnieje konkretny, powszechnie wykorzystywany i akceptowany przez zespół sposób komunikacji z pracownikiem w trakcie jego nieobecności w firmie, łatwiej będzie nam wybrać odpowiednią formę dotarcia do naszego handlowca.
The remaining 75% of the article is available for logged-in service users.
If you have an active subscription, go to login. If you are not yet our Reader, please choose the best SUBSCRIPTION VALUE..
Log in Order a subscription Buy this article