Przedsiębiorca musi liczyć się z tym, że ewentualne powództwo, np. z powodu nienależytego wykonania umowy, kontrahent (nawet jeśli jest osobą fizyczną) wytoczy przeciwko niemu w postępowaniu odrębnym – postępowaniu w sprawach gospodarczych.

Na co zwrócić uwagę, uczestnicząc w postępowaniu w sprawach gospodarczych

Z jakimi odrębnościami – w stosunku do postępowania zwykłego – musi się liczyć? Czego może spodziewać się po tym postępowaniu i na co powinien zwrócić uwagę? Czy jako pozwany ma możliwość wyboru rozpoznania sprawy w postępowaniu zwykłym? Takie wątpliwości wyjaśniamy w artykule.

Postępowanie odrębne w sprawach gospodarczych

Jeszcze dwa lata temu sprawy, w których jedna ze stron nie była przedsiębiorcą, były sprawami cywilnymi, rozpoznawanymi na zasadach ogólnych. Sytuacja uległa zmianie od 7 listopada 2019 r., kiedy to weszła w życie nowelizacja Kodeksu postępowania cywilnego. Ustawodawca dodał wówczas przepisy o nowym postępowaniu odrębnym – postępowaniu w sprawach gospodarczych. Katalog spraw gospodarczych, które mogą być rozpatrywane w tym trybie, przedstawiamy w ramce.

Oznacza to, że w niektórych przypadkach kontrahent – także niebędący przedsiębiorcą – może wytoczyć powództwo według reguł obowiązujących w tym właśnie odrębnym postępowaniu. Do tego rodzaju postępowania ogólne przepisy o procesie stosuje się dopiero w razie braku specjalnych uregulowań.

Postępowanie w sprawach gospodarczych wiąże się dla stron z określonymi różnicami, w porównaniu do postępowania na zasadach ogólnych. W pewnych sytuacjach poddanie się tym odmiennym regułom może okazać się niekorzystne dla stron. Na szczęście ustawodawca pozostawił furtkę powrotu do postępowania na zasadach ogólnych, ale dotyczy ona wyłącznie przedsiębiorców będących osobami fizycznymi. Na jej temat piszemy na końcu opracowania, wcześniej wskazujemy zaś odrębności różniące postępowanie odrębne od zwyczajnego.

Adres mailowy – wymagany w pozwie

Pozew w sprawach gospodarczych musi zawierać adres poczty elektronicznej powoda albo oświadczenie powoda, że nie posiada takiego adresu. Obowiązek taki dotyczy również pozwanego przedsiębiorcy, który dane te powinien wskazać w pierwszym piśmie procesowym złożonym po doręczeniu pozwu. Niespełnienie wymogu w zakresie wskazania maila stanowi brak formalny, uniemożliwiający nadanie pismu prawidłowego biegu, na równi z brakami w zakresie ogólnym. W takiej sytuacji przewodniczący wezwie stronę do usunięcia braku w terminie 7 dni, pod rygorem zwrócenia pozwu albo pisma procesowego pozwanego.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.