Controlling i Rachunkowość Zarządcza 1/2009 (styczeń)

Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 1/2009 -

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup PDF

Artykuły

Tekst otwarty nr 1/2009

Jesienna edycja seminariów "Sprawić, aby wszyscy dbali o wynik"

Zakończył się jesienny cykl seminariów „Sprawić, aby wszyscy dbali o wynik - czy system informatyczny może w tym pomóc?”. Seminaria te zorganizował wrocławski producent oprogramowania do budżetowania i analiz Controlling Systems oraz jego partnerzy handlowi.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 1/2009

Przegląd międzynarodowy

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 1/2009

Dane i prognozy ekonomiczne

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 1/2009

Konkurs "Controller Roku 2008" rozstrzygnięty

W dniach 26-28 listopada 2008 r. odbyło się II ogólnopolskie „Forum Praktyków Controllingu”. Wydarzenie to obfitowało w niezwykle interesujące rozstrzygnięcia związane z Konkursem „Controller Roku 2008”. Ten elitarny tytuł zdobyła w tym roku dwójka reprezentantów firmy Elektrociepłownie Wybrzeże S.A. - Jolanta Glica oraz Ryszard Einsporn.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 1/2009

Monitor rynku

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 1/2009

Gospodarka Polski

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 1/2009

Certyfikaty CIMA wreszcie po polsku

Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) we współpracy z Konsorcjum Instytucji Edukacji Ekonomicznej przetłumaczy na język polski szkolenia i certyfikaty z zakresu rachunkowości zarządczej. Prace nad przełożeniem już rozpoczęto. W rezultacie system edukacji CIMA będzie bardziej dostępny dla polskich studentów.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 1/2009

Controlling. Teoria, zastosowania

Cechą charakterystyczną książki jest prezentacja sformalizowanych systemów controllingu, co znajduje swoje odbicie w zapisie proceduralnym postępowania na etapie projektowania, wdrażania i eksploatacji.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 1/2009

Operacyjne planowanie finansowe. Ujęcie praktyczne

W opracowaniu przedstawiono teoretyczne i praktyczne aspekty finansowego planowania operacyjnego działalności przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 1/2009

Działalność kredytowa banku komercyjnego

Jednym z najistotniejszych obszarów działalności banków komercyjnych jest działalność kredytowa, której sposób ujęcia w księgach rachunkowych oraz sprawozdaniach finansowych determinuje obraz sytuacji majątkowej i finansowej odzwierciedlony w sprawozdawczości finansowej banku. Te właśnie zagadnienia są głównym przedmiotem rozważań prezentowanej książki.

Czytaj więcej
nr 1/2009

Dostosowanie planu kont do potrzeb zarządzania w szkołach wyższych

Wykorzystywanie informacji kosztowych, generowanych przez tradycyjną rachunkowość finansową, na potrzeby podejmowania decyzji, dokonywania oceny efektywności czy też do sporządzania budżetów w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu szkół publicznych (państwowych) jest nieuzasadnione. Aktualnie twórcy systemów zarządzania mogą używać wyszukanej technologii informatycznej na potrzeby raportowania i kontroli....

Czytaj więcej
nr 1/2009

Dzięki scoringowi wygramy na kryzysie

Kryzys finansowy wymusił na polskich firmach konieczność ograniczenia inwestycji. Nie mając odpowiedniego narzędzia do oceny, które z planowanych projektów przyniosą nam największe korzyści, narażamy się na ryzyko utraty pozycji na rynku. Metodą, która pozwala wybrać te najlepsze projekty, jest scoring inwestycji.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 1/2009

Przedsiębiorstwo 2.0

Jak w dobie internetu zarządzać skutecznie relacjami przedsiębiorstwa? Potencjał biznesowy nowych form komunikacji społecznej ocenia R. Howard z firmy Telligent.

Czytaj więcej
nr 1/2009

Rachunek kosztów działań w Cereal Partners Poland‑Toruń Pacific

Studium przypadku: W niniejszym opracowaniu opisujemy alokację kosztów dystrybucji za pomocą rachunku kosztów działań. System ten został opracowany w firmie Cereal Partners Poland Toruń-Pacific Sp. z o.o. w celu określenia poziomu kosztów w rozbiciu na produkty oraz na kluczowych klientów.

Czytaj więcej
nr 1/2009

Zarządzanie kosztami działań w zastosowaniach operacyjnych

Menedżerowie mogą sobie nie zdawać sprawy ze wszystkich istniejących możliwości redukcji kosztów oraz podniesienia wydajności działań i procesów. Dzieje się tak dlatego, że często poddają oni analizie fragmenty procesów, które przebiegają przez wiele komórek organizacyjnych, a nie procesy jako całość.

Czytaj więcej
nr 1/2009

Planowanie sprzymierzeńcem kierowników w niepewnych czasach

Zawiodło nas planowanie? Tyle wysiłku, dodatkowej pracy, czasu i nie ma żadnych istotnych zmian w funkcjonowaniu firmy! Oczywiście, jeśli nie liczyć szaf pełnych planów i sprawozdań. Jeśli tak, to koniecznie musimy zrewidować swoje podejście do planowania.

Czytaj więcej
nr 1/2009

Zarządzanie środowiskiem w banku

W ostatnich latach coraz większym zainteresowaniem banków cieszy się system zarządzania środowiskiem zgodnie z normą ISO 14001. Zainteresowanie to spowodowane jest z jednej strony dążeniem banków do zaspokajania rosnących potrzeb i oczekiwań klientów o coraz większej świadomości ekologicznej, z drugiej zaś - dostrzeżeniem w proekologicznych działaniach potencjału w zakresie oszczędności oraz zdobywania...

Czytaj więcej
nr 1/2009

Controlling zmian w przedsiębiorstwie

Jeżeli przyjrzymy się bliżej strukturze zmian występujących w przedsiębiorstwie, to okazuje się, że zdecydowana większość (nawet 90% zmian) dotyczy wyrobów, natomiast pozostała ich część dotyczy administrowania. Nabiera więc znaczenia controlling nakierowany na wyrób. Można zaryzykować stwierdzenie, że controlling zmian i rozwoju wyrobu determinuje innowacje i patenty w przedsiębiorstwie oraz jego...

Czytaj więcej
nr 1/2009

Planowanie przychodów w firmie drogowej

Problem: W kilku znanych mi przedsiębiorstwach drogowych występują większe lub mniejsze trudności w opracowywaniu planów działalności. O skali problemów w tym zakresie najlepiej świadczy fakt, iż rzeczywiste wskaźniki ekonomiczno-finansowe odbiegają niekiedy w tak znacznym stopniu od analogicznych parametrów ujętych w opracowanym wcześniej planie, że bez żadnej przesady można zakwestionować wiarygodność...

Czytaj więcej
nr 1/2009

Odchylenia z tytułu różnic kursowych w analizie marginalnej przychodów

Problem: Jesteśmy małym przedsiębiorstwem produkcyjnym z rejonu Mazowsza. Prawie 80% swojej obecnej produkcji sprzedajemy za granicę. W naszej firmie panuje przekonanie, iż obecne zawirowania na międzynarodowych rynkach finansowych mają niebagatelny wpływ na nasze przychody (w szczególności zaś na niestabilność kursu złotówki). Jak w praktyce można zwiększyć panowanie nad przychodami i przeciwdziałać...

Czytaj więcej
nr 1/2009

Poprawa efektywności kosztowej w przedsiębiorstwach telekomunikacyjnych

Problem: W jaki sposób należy podejść do tematu poprawy efektywności kosztowej w praktyce przedsiębiorstw telekomunikacyjnych? Proszę o omówienie, na jakie obszary działalności należy zwrócić szczególną uwagę przy tego rodzaju przedsięwzięciu (w szczególności jestem zainteresowany pionem IT). Na jakich obszarach działalności należy skupić uwagę przy projekcie związanym z poprawą efektywności wydatkowanych...

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 1/2009

Miliard w rozumie

Jak zwiększyć zasoby intelektualne przedsiębiorstwa? Radzi B. Manville - specjalista do spraw rozwoju kadr.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 1/2009

Ubezpieczenie od kryzysu

Co zrobić, by systemy wczesnego ostrzegania zadziałały we właściwym momencie? Wskazówek udziela M.D. Cohen - ekspert do spraw zachowań pracowniczych z firmy Maverick.

Czytaj więcej
nr 1/2009

Kontrola kosztów w teatrze

Problem: Od dłuższego czasu szukam opracowań, które nawiązywałyby do problematyki controllingu w instytucji finansów publicznych, jaką jest teatr. Naszym celem jest stworzenie efektywnego i skutecznego systemu oceny kosztów (i przychodów) teatru z punktu widzenia nowo tworzonych premier i spektakli. Jest to proces obejmujący tworzenie wielu niestandardowych, często niepowtarzalnych dla kolejnego projektu...

Czytaj więcej
nr 1/2009

Wdrożenie systemu Business Intelligence w Bacardi Martini Polska

Studium przypadku: Liczba przedsiębiorstw sięgających po rozwiązania klasy Business Intelligence w Polsce ciągle rośnie. Okazuje się, że wymieniane przez dostawców aplikacji korzyści nie są tylko zapewnieniami bez pokrycia, ale przekładają się na rzeczywiste osiągnięcia biznesowe. Przekonał się o tym także polski międzynarodowy oddział Grupy Bacardi, producenta markowych alkoholi.

Czytaj więcej
nr 1/2009

Optymalna architektura środowiska analiz

Przypomnijmy problematykę poprzednich części naszego cyklu: wstęp „Czego chcemy?”, postać danych do analizy, logika zapytań bazodanowych, aspekty technologiczne dostępu do danych. W tej części cyklu pora na podsumowanie - realizujemy hurtownię danych.

Czytaj więcej

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.