Działy personalne coraz częściej stają się partnerami biznesowymi w organizacjach, a co za tym idzie, zmienia się ich rola – mają większy wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, ale także ponoszą większą odpowiedzialność. Nie pracują już w oderwaniu od celów i biznesu firmy – czasy, gdy działy personalne prowadziły projekty niezwiązane z potrzebami firmy, odchodzą do przeszłości. Obecnie wspierają działania biznesowe firmy, proponując rozwiązania dostosowane do aktualnych potrzeb. Zmienia się ponadto sposób budowania strategii personalnej, która – w odróżnieniu od wcześniej stosowanych reguł – powstaje na bazie strategii firmy i pozostaje z nią w ścisłym związku. Działy personalne, które są odpowiedzialne za wsparcie menedżerów w zarządzaniu kapitałem ludzkim, stosunkowo rzadko mierzą efektywność tego zarządzania i bagatelizują znaczenie analizy podejmowanych sposobów rozwoju pracowników, tymczasem niedoceniony i nieudolnie zarządzany kapitał ludzki można bardzo łatwo stracić, a zastąpienie go będzie prawdopodobnie trudne i czasochłonne.

Zarządzanie kompetencjami pracowników jako integracja procesów zarządzania zasobami ludzkimi i planami biznesowymi firmy

Kapitał ludzki

Pracownicy nie są już traktowani przez organizacje jedynie jako zasoby czy koszty. Firmy zaczynają uznawać zatrudnianych ludzi za kapitał firmy, i co ważne, coraz częściej potrafią go docenić. Firmy, których działalność bazuje głównie na wiedzy i unikalnych kompetencjach, jakimi dysponują ich pracownicy (np. firmy dostarczające oprogramowanie komputerowe), coraz częściej doceniają je jako kapitał, bez którego firma może zacząć gorzej działać, a nawet przestać istnieć, ponieważ nie będzie w stanie wywiązać się ze złożonych klientom obietnic. Kapitał ludzki definiuje się jako kombinację wrodzonych talentów, wyznawanych wartości oraz nabytych umiejętności i wiedzy1.

Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.