Co nowego o zarządzaniu przez dane „haerowiec” może powiedzieć „finansiście”? Bo przecież o danych i o liczbach w organizacji nikt nie wie więcej niż właśnie controlling finansowy. Dlaczego w HR 1 plus 3 daje czasem 5? Nie, nie dlatego, że HRowiec nie rozumie zasad matematyki, ale dlatego, że uwzględnia jej niestandardowe działania. I dlatego, że w HR liczby przyjmują mniej oczywisty wymiar głównie dlatego, że ludzi czasem trzeba policzyć inaczej niż według głów lub etatów.

HR i controlling – odwieczni wrogowie czy dwie strony tego samego medalu?

Dlaczego warto budować porozumienie i współpracę między działem HR i controllingiem finansowym? W jaki sposób controlling i HR mogą dojść do porozumienia, mimo różnych perspektyw? Takie porozumienie często okazuje się trudne, ponieważ, jak zwykle, zaczyna się od stereotypów i przekonań. Wśród najczęściej pojawiających się głosów są te, że finansiści kierują się tylko rozumem i matematyką, z kolei HRowcy wykorzystują jedynie serce i intuicję.

Celem tego tekstu jest pokazanie, że te perspektywy można i trzeba połączyć! Że HR to nie tylko emocje i przekonania. Że działy personalne dzielnie pracują nad wprowadzeniem liczb pod haerowe strzechy. Że nowe trendy, takie jak „data based HR” czy „data driven HR”, zataczają coraz szersze kręgi. I mimo tego, że jeszcze niewielu z nas potrafi połączyć serce z rozumem, a intuicję z matematyką, staramy się rozwijać w tym kierunku. Ale zawsze potrafimy powiedzieć, może niekoniecznie odpowiednim językiem, dlaczego jeden czasem równa się... dwóm. Albo tylko połowie.

Czy w HR „czucie i wiara silniej mówi (...) niż mędrca szkiełko i oko”?1

Nie od dziś wiadomo, że HR posługuje się właściwą dla swojego obszaru nomenklaturą, a często wręcz mówi skrajnie innym językiem niż rynek, biznes, zarząd czy finanse. Dziedzina wyrastająca z potrzeby empatycznego podejścia do potrzeb pracowników czy kandydatów często stanowiła przeciwwagę dla racjonalnego, opartego o wskaźniki biznesu. Siła HR stała się jednak jednocześnie piętą achillesową obszaru, który w ostatnich czasach zaczął mierzyć się z trudnością w wyznaczaniu KPI, adaptowaniu procesów do postępującej digitalizacji czy znajdowaniu finansowych argumentów w dyskusjach z biznesem. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być chociażby fakt, że tylko 19% firm z polskim kapitałem zatrudnia analityka w dziale HR, czyli buduje potencjalny most między perspektywą zarządzania talentami a możliwością biznesowego wykazania efektywności własnych procesów. Dział personalny zwykle mówi o tym, że coś czuje, że należy dbać o emocje, że ludzi nie da się włożyć w tabelki, więc nie można ich policzyć. No chyba, że etaty, to można. Ale zaangażowanie jest tu w sercu i głowie, a nie w tabelce czy przy linijce.

Jednak to finanse najlepiej wiedzą, że przetrwanie biznesu nie opiera się na emocjach. Wyobraźmy sobie sytuację, kiedy wynik finansowy spółki pikuje w dół, a controller mówi zarządowi, że wszystko się ułoży, bo czuje, że będzie zysk. Po prostu doświadczenie podpowiada mu, że ta wielka strata jakoś zostanie odrobiona. Nie wie jak, ale wie, że będzie dobrze.

I tak często działało zarządzanie zasobami ludzkimi. Mierzenie talentu, potencjału czy efektywności pracowników wydawało się bestialstwem, bo przecież już samo nazywanie ludzi „kapitałem” czy „zasobem” jest nieeleganckie. „Personel” brzmi jakoś tak obraźliwie, a wkładanie mnie, wyjątkowego człowieka i wybitnego pracownika, do jakiejś tabelki z przeciętnym panem X to już w ogóle czysta bezczelność!

W odpowiedzi na ewolucję biznesu, wiele firm wprowadziło dane od zarządzania procesami, a przy okazji tych zmierzonych procesów, mierzyło pracę ludzi. Niestety, nie była to powszechna praktyka. Warto zwrócić uwagę jak standardowo wyglądają działy HR w firmach operujących w Polsce (wykres 1) pod kątem działających w nich obszarów.

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.