W celu sprawnego zarządzania przedsiębiorstwem można w nim wyodrębnić tzw. centra odpowiedzialności. Ich rodzaj uzależniony jest od tego, która część firmowego rachunku wyników ma stanowić przedmiot kontroli.

Centra odpowiedzialności w firmie

Wyróżnia się ośrodki odpowiedzialne za: przychody, koszty, wyniki oraz inwestycje. Liczba tworzonych ośrodków odpowiedzialności w firmie zależy natomiast od (Świerk 2004, s.291):

  • przedmiotu i zakresu działalności jednostki,
  • formy organizacyjno-prawnej przedsiębiorstwa,
  • struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa,
  • złożoności procesów gospodarczych,
  • charakteru realizowanych zadań produkcyjnych,
  • zróżnicowania rynków zbytu,
  • możliwości określenia zakresu uprawnień i odpowiedzialności.

Centra odpowiedzialności za przychody

Centrami odpowiedzialności za przychody są zazwyczaj działy sprzedaży i marketingu, które za pośrednictwem ceny, struktury asortymentowej oferowanych dóbr, ich jakości i ilości determinują poziom generowanych przychodów i ponoszonych kosztów sprzedaży, obejmujących m.in. koszty promocji i reklamy (Sierpińska, Niedbała 2003, s. 94). W praktyce ośrodki przychodowe wyodrębniane są w podmiotach, których celem jest – obok maksymalizacji przychodów, czy utrzymania obrotów na dotychczasowym poziomie – także wzrost udziału w rynku. Za podstawę wyodrębnienia tego typu ośrodka przyjmuje się branżę, region geograficzny, segment rynku, produkt lub grupę klientów (Nesterak 2003, s. 158). Do oceny funkcjonowania ośrodka przychodowego służą marże pokrycia, uwzględniające przychody ze sprzedaży wyrobów, koszty zmienne ich wytworzenia oraz rzeczywiste koszty sprzedaży. Ponadto wykorzystuje się 3 grupy wskaźników, uwzględniające przychody ze sprzedaży, efektywność gospodarowania oraz pozostałe czynniki (tabela 1).

The remaining 73% of the article is available for logged-in service users.

If you have an active subscription, go to login. If you are not yet our Reader, please choose the best SUBSCRIPTION VALUE..

Log in Order a subscription Buy this article

Also check

Optymalizacja procesów logistycznych w przedsiębiorstwie z wykorzystaniem rachunku kosztów działań

Optymalizacja procesów logistycznych w przedsiębiorstwie z wykorzystaniem rachunku kosztów działań

Na rachunek kosztów działań (ABC – Activity Based Costing) można patrzeć jak na podstawę informacyjną do monitorowania i kontrolowania jednego z dwóch możliwych źródeł przewagi konkurencyjnej: niskokosztowej produkcji i niskokosztowej dystrybucji. Na podstawie informacji kosztowych o poszczególnych procesach i działaniach można zoptymalizować te procesy na poziomie przedsiębiorstwa lub podjąć decyzję o przeniesieniu niektórych procesów i działań do innej firmy (outsourcing).

Read more

Przegląd zmian w MSR

Przegląd zmian w MSR

Jednostki, które sporządzają sprawozdania finansowe zgodnie z Międzynarodowymi Standardami mają obowiązek ciągłego śledzenia zachodzących zmian oraz stosowania najnowszych interpretacji, bowiem mogą mieć one istotny wpływ na ujmowanie zdarzeń gospodarczych, wycenę, prezentację czy ujawnienia w sprawozdaniu finansowym. Zmiany zachodzące w 2021 r. to w głównej mierze reforma IBOR.

Read more

Polecamy

Go to

Partners

Advertisement