Wybór systemu ERP o odpowiedniej funkcjonalności to ważna decyzja, ponieważ zazwyczaj firma wiąże się z dostawcą systemu na wiele lat. Jednym z niedocenianych, a jednocześnie istotnych elementów wdrożenia (który może zadecydować o sukcesie całego projektu) jest metodyka wdrożenia. Dlatego wybór systemu ERP nierozerwalnie powinien wiązać się z wyborem metodyki.

Standardowo system ERP jest wdrażany według planu, z ustalonym budżetem i wyznaczonym terminem zakończenia prac. Ze względu na swoją złożoność wdrożenie systemu ERP powinno być realizowane zgodnie z obraną metodyką. Jednak wybór odpowiedniego trybu wdrożenia może okazać się trudny. Rynek oferuje bowiem dużą różnorodność. Dostawcy systemów ERP zazwyczaj proponują własne, wypracowane metody, choć zespoły wdrożeniowe mają do dyspozycji dobrze opisane metodyki, jak chociażby PRINCE2, PMI, IPMA, SCRUM czy inne.

Dodatkowo firma może zdecydować się na popularną ostatnio metodykę zwinną, alternatywną wobec powyższych metod kaskadowych. Cechuje się ona elastycznością procesu tworzenia oprogramowania i jego wdrażania. To sprawia, że szybciej można uzyskać funkcjonujące, choć w mniejszym zakresie, rozwiązanie informatyczne.

Jednak wdrażanie systemów ERP w dużej mierze polega na pracy z już istniejącym produktem. W praktyce projekty takie wymagają przede wszystkim parametryzacji, a nie generowania nowego kodu. Zatem niektóre metody wdrożenia niekoniecznie więc sprawdzą się w przypadku wdrażania ERP, tym bardziej że z punktu widzenia inwestora np. metodyki zwinne mają dużą wadę. Jest nią konieczność dysponowania otwartym budżetem na projekt. Tymczasem firmy wybierające system już na początku prac wymagają określenia wszystkich kosztów projektu.

Wybierając właściwą metodykę

Decydując się na system ERP, trzeba upewnić się, że dostawca w ogóle proponuje metodę wdrożenia systemu. Po czym poznać, że jest ona odpowiednia i gwarantuje powodzenie wdrożenia? Jej cechą powinno być bazowanie na najlepszych praktykach i doświadczeniach zebranych podczas realizacji wcześniejszych projektów.

Uznani dostawcy ERP mają szeroki zestaw najlepszych praktyk i bogate doświadczenie zarówno w prowadzeniu projektu, jak i w uruchamianiu systemu zgodnie z wymogami danej organizacji. O ile klient nie narzuca swojej metodyki, warto skorzystać z sugestii dostawcy, ponieważ proponowane przez niego procedury wypracowano w trakcie licznych, zakończonych sukcesem wdrożeń.

Trudne pytania wokół metodyki

Celem właściwie dobranej metodyki jest minimalizacja zagrożeń dla realizacji wdrożenia ERP. Przed wyborem systemu warto więc wraz z potencjalnym dostawcą odpowiedzieć na poniższe pytania:

  • Kogo i na jakich zasadach oddelegować do zespołu wdrożeniowego? Na jakich zasadach w zespole wdrożeniowym będą współpracować osoby reprezentujące organizację i dostawcę? Na jakie etapy podzielić projekt, jakie cele wyznaczyć na każdym z etapów i jak mierzyć stopień ich realizacji? Jak na poszczególnych etapach projektu rozdzielona będzie odpowiedzialność pomiędzy organizacją a dostawcą? W jaki sposób zostaną rozpoznane i opisane wymagania funkcjonalne dla nowego systemu ERP? Jak sprawdzić, czy funkcjonalności dostępne w standardowej wersji systemu ERP spełniają oczekiwania i czy konieczne jest jego modyfikowanie? W jaki sposób będą wprowadzane modyfikacje do systemu? Jak będą wprowadzane ewentualne zmiany z zakresu projektu? Jak będą dokumentowane i odbierane prace na kolejnych etapach oraz według jakich zasad będą prowadzone rozliczenia z dostawcą? W jakim zakresie i kiedy zostaną przeprowadzone testy systemu? W jaki sposób zostaną zrealizowane szkolenia dla grupy projektowej i wszystkich użytkowników końcowych?

Uzyskanie odpowiedzi na te pytania powinno pomóc w wyborze właściwej metodyki wdrożenia. Warto też pamiętać o zasadzie mówiącej, że to metoda ma służyć projektowi, a nie na odwrót.

Zobacz również

Czy wynagrodzenie za czas urlopu lub choroby jest kosztem kwalifikowanym w ramach ulgi B+R – interpretacja ogólna MF

Czy wynagrodzenie za czas urlopu lub choroby jest kosztem kwalifikowanym w ramach ulgi B+R – interpretacja ogólna MF

Wynagrodzenie za czas urlopu lub choroby jest kosztem kwalifikowanym w ramach ulgi B+R. Potwierdził to Minister Finansów w interpretacji ogólnej wydanej w tej sprawie. Ulga badawczo-rozwojowa jest regulowana w art. 26e updof i art. 18d updop. Przepisy art. 26e ust. 2 pkt 1 updof i art. 18d ust. 2 pkt 1 updop stanowią, że za koszty kwalifikowane, tj. koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, uznaje się poniesione w danym miesiącu należności z tytułu zatrudnienia oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu. W praktyce często zdarza się, że pracownicy wykonujący czynności w ramach prowadzonej przez pracodawcę działalności badawczo-rozwojowej chorują albo przebywają na urlopach.

Czytaj więcej

Zmiany w ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej

Planowane jest zwiększenie kontroli nad importem oraz wwozem i wywozem środków pieniężnych do i z Unii Europejskiej.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.