Od 1 stycznia 2019 r. podstawową formą wypłaty wynagrodzenia stanie się wypłata na rachunek płatniczy pracownika. Od pracowników, którym obecnie wynagrodzenie jest wypłacane w gotówce, pracodawca będzie musiał uzyskać informację o numerze rachunku płatniczego albo wniosek o dalsze wypłacanie pensji w formie gotówkowej.

Nowe obowiązki pracodawcy w związku ze zmianą przepisów o wypłacie wynagrodzenia od 1 stycznia 2019 r.

Obecnie zasadą jest wypłata wynagrodzenia gotówką do rąk pracownika, a wypłata na konto bankowe pracownika jest możliwa, jeżeli wyrazi on na to pisemną zgodę albo jeżeli tak stanowi układ zbiorowy pracy. Od 1 stycznia 2019 r. ta zasada ulegnie zmianie. Wypłata wynagrodzenia będzie dokonywana na wskazany przez pracownika rachunek płatniczy, chyba że pracownik złoży pracodawcy wniosek o wypłatę wynagrodzenia do rąk własnych. Zmiana ta jest konsekwencją wejścia w życie nowelizacji Kodeksu pracy wprowadzonej ustawą z 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją (Dz. U. z 2018 r., poz. 357).

Nowe obowiązki pracodawców związane z wypłatą wynagrodzenia pracownikom zatrudnionym przed 1 stycznia 2019 r.

Na wstępie należy podkreślić, że żadne zasady dotyczące wypłaty wynagrodzenia nie ulegną zmianie w przypadku pracowników, którym pracodawca już obecnie wypłaca pensje na konto bankowe. Wejście w życie 1 stycznia 2019 r. nowelizacji Kodeksu pracy nałoży na pracodawców nowe obowiązki związane z pracownikami, którzy otrzymują wynagrodzenie za pracę do rąk własnych. Czynności związane z ich realizacją można podzielić na dwa etapy:

Etap 1.

Pracodawca, w terminie do 22 stycznia 2019 r., powinien poinformować pracowników pobierających pensję w gotówce o obowiązku:

  • podania numeru rachunku płatniczego, na który będzie wypłacane wynagrodzenie za pracę, albo
  • złożenia wniosku dotyczącego dalszej wypłaty wynagrodzenia za pracę do rąk własnych.

Informacja powinna być przekazana pracownikom w sposób przyjęty u danego pracodawcy.

Znowelizowane przepisy nie przewidują żadnych sankcji za niewywiązanie się przez pracodawcę w terminie z obowiązku informacyjnego wobec pracowników otrzymujących wynagrodzenia do rąk własnych.

*Pracownik powinien złożyć stosowną informację lub wniosek w terminie 7 dni od otrzymania informacji.

Etap 2.

W terminie 7 dni od dnia otrzymania od pracodawcy powyższej informacji pracownik:

  • podaje pracodawcy numer rachunku płatniczego albo
  • składa pracodawcy wniosek dotyczący dalszej wypłaty wynagrodzenia za pracę do rąk własnych. Wniosek powinien być złożony w postaci papierowej lub elektronicznej.

I w tym przypadku przepisy nie przewidują żadnych sankcji za niedotrzymanie 7-dniowego terminu przez pracownika. Wskazują jedynie, że jeśli w okresie od 1 stycznia 2019 r. do dnia otrzymania przez pracodawcę informacji o numerze rachunku płatniczego albo wniosku o wypłatę wynagrodzenia w gotówce przypadnie termin wypłaty wynagrodzenia za pracę, pracodawca wypłaci wynagrodzenie do rąk własnych pracownika. Regulacje te będą odpowiednio stosowane, jeżeli pracownik w ogóle nie poda informacji o numerze konta ani nie złoży wniosku o wypłatę pensji do rąk własnych (art. 10 ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją).

Wypłata wynagrodzenia pracownikom zatrudnionym po 31 grudnia 2018 r.

Pracownikowi zatrudnionemu po 31 grudnia 2018 r., a więc po wejściu w życie nowych przepisów, pracodawca będzie wypłacał wynagrodzenie na podany przez niego rachunek bankowy. Możliwa będzie także wypłata w gotówce, ale tylko na wniosek pracownika złożony w formie papierowej lub elektronicznej (art. 86 § 3 Kodeksu pracy w brzmieniu po nowelizacji).

W związku z powyższym rozszerzeniu ulegnie zakres danych, których pracodawca może żądać od pracownika. Otóż od 1 stycznia 2019 r. pracodawca będzie mógł żądać od pracownika podania numeru rachunku płatniczego, jeżeli pracownik nie złożył wniosku o wypłatę wynagrodzenia do rąk własnych (art. 221 § 2 pkt 3 Kodeksu pracy).

Przypisy / Źródła / Podstawa prawna
  • Art. 1, art. 10, art. 13 ustawy z dnia 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją – Dz. U. z 2018 r., poz. 357.
  • Art. 86 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, j.t. Dz. U. z 2018 r., poz. 917; ost. zm. Dz. U. z 2018 r., poz. 1629 (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.). |

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Nowe obowiązki przedsiębiorców ‑ zapewnienie dostępu do niektórych produktów i usług

26 stycznia 2024 r. opublikowano projekt ustawy o zapewnianiu spełniania wymogów dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze. Nowa ustawa nałoży szereg nowych obowiązków na przedsiębiorców prowadzących sprzedaż i świadczących usługi dla osób fizycznych. Obowiązki dotyczą zapewnienia dostępu do produktów i usług przedsiębiorcy osobom ze szczególnymi potrzebami.

Czytaj więcej

MF prowadzi dialog w sprawie potencjalnych zmian w przepisach prawa bilansowego

MF prowadzi dialog w sprawie potencjalnych zmian w przepisach prawa bilansowego

Ministerstwo Finansów powróciło do dialogu z przedsiębiorcami, biegłymi rewidentami i księgowymi w sprawie inicjatyw i planowanych zmian w sferze szeroko rozumianego prawa bilansowego.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.