Rozmowa z Thierrym Iovane, Regional Director Europe, The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA)

W ostatnim czasie brytyjski Instytut Rachunkowości Zarządczej (CIMA) dynamicznie promuje swoje kwalifikacje zawodowe w Polsce. Czy jest to związane ze wzrostem zainteresowania tymi kwalifikacjami wśród naszych specjalistów?

Jest ogromne zapotrzebowanie na szkolenia CIMA w całej Europie Środkowo-Wschodniej. Potrzeba ta wypływa zarówno z sektora publicznego, jak i większości gałęzi przemysłu sektora prywatnego. Z jednej strony wzrasta zainteresowanie kwalifikacjami, jednak z drugiej strony - pracodawcy nie chcą rezygnować z tradycyjnych metod zarządzania finansami.

Zarówno w dużych, międzynarodowych korporacjach, jak i w krajowych firmach, możemy zaobserwować zjawiska, z których wynika, iż mniejsze znaczenie mają umiejętności związane z transakcjami i raportowaniem, a większe umiejętność współpracy biznesowej oraz działania budujące wartość firmy. Pracodawcy, zamiast skupiać się na pomiarach wyników i sukcesów, potrzebują pracowników, którzy mogą się do nich przyczynić. Takie nastawienie pracodawców wywołuje wzrost zainteresowania kwalifikacjami CIMA w wielu krajach, także w Polsce. Ponadto osoba zdobywająca kwalifikacje CIMA niekoniecznie musi zostać pracownikiem w dziale finansowym. Wiedza zdobyta podczas szkolenia jest równie przydatna w innych obszarach biznesu, np. informatyce lub marketingu.

Dodatkowym czynnikiem, zwiększającym popyt na usługi CIMA w Polsce, jest znaczne dofinansowanie sektora publicznego (70 mld euro do końca 2012 r.). Przekłada się to na zwiększone zapotrzebowanie na specjalistów, którzy będą potrafili radzić sobie z niezwykle złożonym międzynarodowym prawem w zakresie finansów i księgowości.

W rezultacie tych zmian rynkowych zdecydowaliśmy się na aktywniejszą działalność w Polsce. W tym momencie poszukujemy dyrektora ds. rozwoju (Business Development Director), który stacjonując w Polsce, będzie się zajmował efektywnym wspieraniem naszych klientów korporacyjnych, członków oraz studentów.

Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej coraz więcej Polaków decyduje się na pracę za granicą, gdzie odpowiednie udokumentowanie swoich kwalifikacji jest niezbędne. Czy ten czynnik nie zmusza nas do poszukiwania solidnych kwalifikacji zawodowych, z łatwością akceptowanych w wielu krajach?

Posiadanie profesjonalnych kwalifikacji zawodowych nadanych przez uznawaną, międzynarodową instytucję, zwiększa możliwości wyboru miejsca pracy. Przykładowo CIMA jest postrzegana jako atrakcyjna perspektywa dla potencjalnych pracowników dlatego, że stanowi ona swego rodzaju paszport nie tylko do kariery na wysokim szczeblu biznesowym, ale przede wszystkim do kariery na arenie międzynarodowej. W 161 krajach świata studenci CIMA kształcą się z tych samych materiałów, zdając te same egzaminy. Dzięki temu praktycznie na całym świecie (od Brazylii, przez Irlandię, aż po Australię) mogą wybierać w ofertach pracy.

Z drugiej strony, wielu Polaków, którzy nabyli kwalifikacji CIMA poza granicami kraju, głównie w Wielkiej Brytanii oraz Irlandii, powraca do ojczystego kraju. Wówczas zaczynają oni czerpać z tego wymierne korzyści (np. zakładając własny biznes lub pracując dla dużych korporacji). Streszczając, konkurencyjność na rynku kwalifikacji zawodowych przyciąga inwestycje zagraniczne do Polski, jak również oferuje Polakom możliwości rozwoju kariery za granicą.

Co należy zrobić, aby uzyskać dyplom CIMA?

Naszą podstawową kwalifikacją jest certyfikat księgowości zarządczej - CIMA Certificate In Business Accounting (CIBA). Przekazuje on podstawową wiedzę biznesową i finansową, a postrzegany jest na rynku jako „karta wstępu”, umożliwiająca wejście do świata finansów. Obejmuje pięć kluczowych obszarów tematycznych: podstawy księgowości zarządczej, księgowości finansowej, matematyki biznesowej, ekonomii biznesowej oraz podstawy etyki, zarządzania korporacyjnego i prawa biznesowego. Naukę można rozpocząć od dowolnego obszaru tematycznego, a następnie przystąpić do elektronicznego egzaminu, w dogodnym dla zdającego terminie, w jednym z wyznaczonych centrów egzaminacyjnych.

CIBA jest jednocześnie krokiem do uzyskania profesjonalnej kwalifikacji CIMA, tzw. TOPCIMA. W tym celu, po uzyskaniu CIBA (lub innej porównywalnej kwalifikacji dostępnej na rynku), należy zaliczyć dziewięć egzaminów - sześć z nich to tzw. poziom menedżerski (Managerial Level), a kolejne trzy stanowią poziom strategiczny (Strategic Level). Dzięki nim uczestnik szkolenia uzyskuje kluczową wiedzę strategiczną z obszaru księgowości zarządczej, zarządzania oraz zarządzania projektami. Dodatkowo kandydat musi posiadać trzyletnie, udokumentowane doświadczenie zawodowe, zaakceptowane przez CIMA. Ostatnim egzaminem w hierarchii jest właśnie TOPCIMA, czyli test z zawodowej kompetencji w księgowości zarządczej (Test of Professional Competence In Management Accounting).

Czas potrzebny do ukończenia kwalifikacji zależy w dużej mierze od ilości zobowiązań zawodowych studenta, jego wcześniejszego doświadczenia oraz posiadanych innych kwalifikacji. Te czynniki warunkują również możliwości zwolnienia studenta z poszczególnych części egzaminów CIMA.

Kwalifikacje CIMA są przygotowane tak, aby kandydat mógł studiować we własnym tempie, nie zaniedbując swoich zobowiązań zawodowych. Kandydaci mogą uczyć się sami, twarzą w twarz z wykładowcą lub korzystając ze sprawdzających sesji i testów, jak i z całej gamy metod oferowanych przez internet. Kandydat nie jest związany żadną umową szkoleniową, dzięki czemu może rozwijać się zgodnie z wyznaczoną przez siebie ścieżką kariery zawodowej.

Pokonanie poszczególnych szczebli w karierze naukowej wyznaczonej przez CIMA nie należy do łatwych zadań. Ale czy to nie dzięki temu będzie można docenić najlepszych i najbardziej zaangażowanych studentów?

CIMA posiada nowoczesny program nauczania, dostosowany do potrzeb złożonego świata biznesu, przez co jest on również wymagający. Kandydat musi poświęcić czas oraz zaangażować się w pracę niezbędną do ukończenia profesjonalnej kwalifikacji CIMA, godząc to najczęściej z pełnoetatową pracą. Wysiłek, który kandydat musi włożyć w przygotowanie do egzaminów, jest ogromny, ale osiągane korzyści znacznie go przekraczają.

W przekazach promocyjnych podkreślają Państwo, że Waszym zamiarem jest kształcenie praktyków, nie zaś teoretyków. Czym różnią się programy szkoleniowe CIMA od typowych programów akademickich?

CIMA cieszy się na świecie poważaniem dzięki wypracowaniu jednej z najbardziej istotnych kwalifikacji biznesowych, stworzonej przez praktyków i przeznaczonej dla praktyków. Aby zostać członkiem CIMA, należy mieć udokumentowane 3-letnie doświadczenie zawodowe. Dodatkowo, wiedza teoretyczna nabywana podczas szkoleń przekłada się na praktyczne działania studentów i członków w ich macierzystych organizacjach. Już od pierwszego dnia szkolenia mogą oni wdrażać w firmie określone rozwiązania związane z planowaniem finansowym czy księgowością. Co więcej, każdy członek CIMA musi przestrzegać najwyższych, profesjonalnych i etycznych standardów, co daje im przewagę nad osobami posiadającymi wyłącznie wykształcenie akademickie.

Program nauczania CIMA jest na bieżąco aktualizowany, dzięki czemu zawiera najnowsze rozwiązania, wypracowane przez praktyków światowego biznesu. Dodatkowo systematycznie weryfikujemy standardy zawodowe i etyczne wśród swoich członków i studentów, w celu podtrzymania publicznego zaufania oraz najwyższych kompetencji, stanowiących źródło naszej pozycji na rynku.

Czy zwiększą Państwo sieć ośrodków szkoleniowych i egzaminacyjnych autoryzowanych przez CIMA w Polsce? Według mnie, to także powinno ułatwić dostęp do programu CIMA.

W ramach sieci ośrodków szkoleniowych i egzaminacyjnych współpracujemy z BPP Professional Education oraz British Council. Do połowy 2008 r. planujemy powołanie autoryzowanych ośrodków m. in. w Krakowie, Poznaniu, Łodzi, Wrocławiu, Katowicach oraz Gdańsku. Ponieważ liczba naszych studentów w Polsce stale wzrasta, musimy podtrzymywać dogodne warunki edukacyjne i stale rozwijać sieć autoryzowanych ośrodków.

Większe możliwości powstające wokół nauki na odległość oraz przez internet zwiększają elastyczność naszej oferty. Niemniej jednak cały czas poszukujemy nowych profesjonalnych partnerów szkoleniowych, tak aby móc poszerzyć naszą ofertę szkoleniową w ramach standardowej praktyki nauczania (twarzą w twarz).

Stale współpracujemy z dużymi organizacjami w Polsce, w celu wspierania ich programów szkoleniowych CIMA. Wiele przedsiębiorstw ma już dobrze opracowane programy szkoleniowe dla specjalistów od finansów, zawierające analizy szkoleniowe i programy rozwoju osobistego, w większości oparte na standardowym modelu kompetencji.

Czy wraz z rozwojem kwalifikacji zawodowych CIMA w Polsce planują Państwo jakieś formy zrzeszania się oraz integracji dla byłych i potencjalnych studentów?

CIMA posiada swój aktywny komitet w Polsce, który zajmuje się organizacją profesjonalnych i społecznych programów sieciowych dla członków i studentów CIMA. Warto zauważyć, że członkowie i studenci CIMA, podróżujący po całym świecie, mają dostęp do sieci kontaktów, które ułatwiają im dostęp do lokalnego biznesu i kręgów społecznych.

Więcej informacji dotyczących CIMA znajduje się na stronie www.cimaglobal.com

Dziękuję za rozmowę.

Zobacz również

Czy wynagrodzenie za czas urlopu lub choroby jest kosztem kwalifikowanym w ramach ulgi B+R – interpretacja ogólna MF

Czy wynagrodzenie za czas urlopu lub choroby jest kosztem kwalifikowanym w ramach ulgi B+R – interpretacja ogólna MF

Wynagrodzenie za czas urlopu lub choroby jest kosztem kwalifikowanym w ramach ulgi B+R. Potwierdził to Minister Finansów w interpretacji ogólnej wydanej w tej sprawie. Ulga badawczo-rozwojowa jest regulowana w art. 26e updof i art. 18d updop. Przepisy art. 26e ust. 2 pkt 1 updof i art. 18d ust. 2 pkt 1 updop stanowią, że za koszty kwalifikowane, tj. koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, uznaje się poniesione w danym miesiącu należności z tytułu zatrudnienia oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu. W praktyce często zdarza się, że pracownicy wykonujący czynności w ramach prowadzonej przez pracodawcę działalności badawczo-rozwojowej chorują albo przebywają na urlopach.

Czytaj więcej

Zmiany w ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej

Planowane jest zwiększenie kontroli nad importem oraz wwozem i wywozem środków pieniężnych do i z Unii Europejskiej.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.