Podatek dochodowy, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym, powinien zostać naliczony za okres, którego dotyczą przychody i koszty z nimi związane. W tym miejscu warto wspomnieć, że prawo bilansowe przyjmuje jedynie zasadę memoriału do ustalenia wysokości wyniku finansowego przedsiębiorstwa.

Prawo podatkowe dopuszcza również stosowanie metody kasowej. W myśl art. 37. ust. 1 ustawy o rachunkowości w związku z przejściowymi różnicami między wykazywaną w księgach rachunkowych wartością aktywów i pasywów a ich wartością podatkową oraz stratą podatkową możliwą do odliczenia w przyszłości, jednostka tworzy rezerwę i ustala aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego, którego jest podatnikiem. Zatem powstałe różnice w obliczeniu wyniku finansowego, czyli ustalenia momentu powstania przychodów lub kosztów podatkowych, zobowiązują podatnika do utworzenia rezerw lub aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego. Rozwiązanie to umożliwia przedstawienie w sprawozdaniu finansowym rzeczywiście powstałych przychodów i kosztów oraz ich modyfikacji ukazujących skutki podatkowe.

Analiza cen transferowych i zaświadczenie o rynkowości cen – nowe obowiązki

Obowiązek sporządzenia analizy cen transferowych polega na przeprowadzeniu analizy weryfikującej, czy ceny stosowane w transakcji kontrolowanej są rynkowe. Dla jakich transakcji należy prowadzić taką analizę? Jakie transakcje podlegają regulacjom „safe-harbour”? Jak etap po etapie przeprowadzić analizę porównawczą oraz analizę zgodności?

Gdzie jest ograniczenie? Usprawnienie przedsiębiorstwa według Teorii Ograniczeń

CiRZ_3_2019_12.jpg

Zgodnie z teorią ograniczeń, każda organizacja ma co najmniej jedno ograniczenie, które ostatecznie limituje poziom osiąganych przez nią rezultatów. Ograniczenie może być fizyczne, w formie np. wąskiego gardła na produkcji lub wirtualne, w postaci stosowanych szkodliwych zasad lub procedur. Jaki jest klucz do identyfikacji tych ograniczeń w poszczególnych obszarach działalności firmy?

Kluczowe miary w rachunkowości przerobowej

CiRZ_3_2019_8.jpg

Czy jest możliwe podejmowanie właściwych decyzji w obliczu ogromu napływających zewsząd informacji oraz zmienności i niepewności w każdym aspekcie życia i działalności? Czyż nie jest tak, że dążymy do posiadania bardzo precyzyjnych, dokładnych informacji, ponieważ mamy przekonanie, że to właśnie dzięki temu uzyskujemy pewność i niezmienność naszego otoczenia?