Rodzinne interesy

Tekst otwarty nr 7/2009

Czy podział zysków to skuteczne narzędzie systemu motywacyjnego? Zalecenia dla firm rodzinnych prezentuje H. Wigder – specjalista od zarządzania zasobami ludzkimi.

www.roseview.com

Wiele przedsiębiorstw familijnych traktuje podział zysków jako podstawowe prawo właścicieli i rekompensatę za lata „zaciskania pasa” w trakcie budowania firmy. Rozwiązanie to okazuje się jednak jednym z podstawowych czynników destabilizujących sytuację finansową małych i średnich przedsiębiorstw.

Nieliczni wciąż controllerzy zatrudnieni w firmach rodzinnych – dążąc do poprawy płynności finansowej – coraz odważniej przeciwstawiają się mitowi, iż nagrody z zysku są gwarancją lojalności i poświęcenia dla firmy zatrudnionych w niej członków rodziny. Brak udziału w zyskach zapewne obniża morale, ale korzyści finansowe wcale nie muszą go podnosić – a tym bardziej pozytywnie wpływać na realizację strategii jednostki.

Prawdziwą rewolucją jest odejście od podziału zysku proporcjonalnie do wkładu finansowego interesariuszy na rzecz sytemu opartego na celach. Ważne jest przy tym, iż nie wszystkie „stanowiska” w firmie są jednakowo istotne. Przy mniejszej odpowiedzialności cele – ale też i premie – mogą być umiarkowane. Dla kluczowych pozycji nagrody będą wyższe, ale tylko pod warunkiem realizacji ambitnych zamierzeń. Należy również ustalić poziom wyników jednostki, poniżej którego nikt nie otrzyma wypłaty z zysku. Często bowiem świadomość, iż można nie otrzymać nagrody, działa bardzo mobilizująco.

Warto jednak pamiętać, iż każda ingerencja w system premiowy może zostać uznana za godzącą w rodzinne interesy. Controllerzy muszą więc znać się na dyplomacji, aby i ich pensje nie poszły do podziału.

Zobacz również

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Dzisiejszy świat biznesu prowadzi do paradoksu – to trudność pogodzenia nadmiaru informacji z koniecznością szybkiego podejmowania najlepszych decyzji. Przetrwanie przedsiębiorstwa zależy od umiejętności jego liderów do elastycznego reagowania na wyzwania rynku. W środowisku gwałtownych, turbulentnych zmian oraz konkurencji, lider, który potrafi czerpać informacje z wielu źródeł odniesie największy sukces.

Czytaj więcej

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Emisje gazów cieplarnianych z działalności gospodarczej człowieka są główną przyczyną zmian klimatu i ryzyka z nimi związanego, których materializacja staje się dotkliwa dla przedsiębiorstw. Dodatkowo wprowadzane przez Unię Europejską regulacje prawne, które dążą do ograniczenia śladu węglowego, wymuszają na przedsiębiorstwach, wprowadzenie działań dążących do dekarbonizacji. Niektóre z nich już rozpoczęły działania redukujące emisję gazów cieplarnianych, przez co wyróżniają się swoim działaniem na rynku, budując przewagę konkurencyjną, rozumianą jako unikatową pozycję w sektorze w stosunku do konkurentów1.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.