Controlling i Rachunkowość Zarządcza 2/2009 (luty)

Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 2/2009 -

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup PDF

Artykuły

Tekst otwarty nr 2/2009

Dane i prognozy ekonomiczne

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 2/2009

Gospodarka Polski

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 2/2009

Monitor rynku

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 2/2009

Bank Centralny

Czytaj więcej
nr 2/2009

Ciąg dalszy poszukiwań wąskich gardeł ‑ analiza piramidalna

W opracowaniu dotyczącym diagnostyki wąskich gardeł w działalności przedsiębiorstwa (nr 12/2008) opisaliśmy jedną z najbardziej znanych metod poszukiwania barier w rozwoju firmy. Bazuje ona na wzorcowych układach nierówności czterech kluczowych czynników wpływających na efektywność i jakość gospodarowania: zatrudnienia, majątku, przychodów ze sprzedaży oraz zysku netto. W teorii analizy ekonomicznej...

Czytaj więcej
nr 2/2009

Zarządzanie źródłami wyników finansowych w czasie kryzysu

W obliczu kryzysu musimy koniecznie zdiagnozować źródła własnego wyniku. Komunikaty o narastaniu recesji gospodarczej w krajach sąsiednich to ostatni dzwonek na refleksję o źródłach wyniku firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 2/2009

Wskaźnik idealny

Czy systemy wskaźników zarządczych rzeczywiście wskazują menedżerom właściwą drogę? Odpowiedzi szuka M. Alexander - specjalista do spraw systemów CRM.

Czytaj więcej
nr 2/2009

Świadome zarządzanie ryzykiem w przedsiębiorstwie

W tej części cyklu poruszamy specyficzny aspekt związany z zarządzaniem ryzykiem w przedsiębiorstwie. Z uwagi na powszechne występowanie w działalności gospodarczej ubezpieczeń majątkowych i ich szczególnego przypadku, jakim jest ubezpieczenie mienia od ognia i innych zdarzeń losowych lub od tzw. wszelkich ryzyk (all risk), kwestia ustalania wartości mienia do ubezpieczenia jest godna opisania. Ubezpieczenia...

Czytaj więcej
nr 2/2009

Wdrożenie systemu controllingu w przedsiębiorstwie LUMAG Sp. z o.o.

Wdrożenie systemu rachunku kosztów działań w LUMAG Sp. z o.o. było wynikiem realizacji strategii firmy. Dążąc do osiągnięcia sukcesu rynkowego, firma ta nie tylko stale ulepszała swoje produkty i modernizowała park maszynowy, ale również inwestowała w nowoczesne narzędzia zarządzania. Jednym z obszarów rozwoju firmy był system controllingu.

Czytaj więcej
nr 2/2009

Rachunek kosztów działań w publicznych szkołach wyższych

Każdy system zarządzania wymaga dobrego i prawidłowo funkcjonującego rachunku kosztów, który będzie tworzył spójną całość z opracowywanymi budżetami oraz dostosowany zostanie do bieżących i przyszłych potrzeb jednostki. Rachunkiem kosztów, który może spełnić powyższe oczekiwania dla publicznych (państwowych) szkół wyższych, jest rachunek kosztów działań.

Czytaj więcej
nr 2/2009

Strategiczne zarządzanie wynikami w spółce komunalnej

Studium przypadku: Wdrożenie Zrównoważonej Karty Wyników umożliwiło pracownikom Miejskich Wodociągów i Kanalizacji w Bydgoszczy (MWiK) zupełnie nowe spojrzenie na firmę. Zmobilizowało ich do zwymiarowania prac, które wykonują, oraz ustalenia dla nich odpowiednich mierników. Pozwoliło także dostrzec zależności pomiędzy określonymi działaniami oraz znaleźć optymalny sposób realizacji powierzonych zadań....

Czytaj więcej
nr 2/2009

System informatyczny na trudne czasy

Jakie możliwości narzędzi informatycznych są szczególnie ważne dla controllera, gdy przedsiębiorstwo szuka nowych szans? Zapewne większość szanujących się ekspertów, w obliczu dochodzących zewsząd wiadomości o kryzysie, inaczej sformułowałaby ostatnie słowa tego zdania, zadając pytanie np. o sytuację, w której przedsiębiorstwo przechodzi do defensywy, broni się przed skutkami kryzysu. Ja jednak, wiedziony...

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 2/2009

Kreatywność pod kontrolą

Jak sprawić, aby pracownicy byli bardziej twórczy? Badania nad związkiem kreatywności i wyników przedsiębiorstw opisuje J. Hanna z Harvard Business School.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 2/2009

Przewidzieć nieprzewidywalne

Jak zarządzać ryzkiem w dobie światowego kryzysu? Zalecenia dla dyrektorów finansowych i controllerów prezentuje D. Lindorff z Treasury&Risk.

Czytaj więcej
nr 2/2009

Skuteczne motywowanie controllerów

Problem: Pracuję na stanowisku kierownika działu controllingu w dużej firmie usługowej. Mój problem dotyczy 'miękkich' aspektów dziedziny, którą zajmuję się od 14 lat. Mimo iż moja przygoda z controllingiem trwa tak długo, wciąż mam problemy z właściwymi metodami, jeśli chodzi o szkolenie i motywowanie pracowników controllingu. Na czym warto się skoncentrować w tym zakresie? Mam też problem z zarządem,...

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 2/2009

Sprostowanie

W numerze 12/2008 nie została wydrukowana notka autorska do porady „Pomiar ryzyka kredytowego w przedsiębiorstwie (str. 5 dodatku). Jej autorem jest Dariusz Michalski - praktyk w zakresie controllingu strategicznego i zarządzania ryzykiem. Za zaistniałą sytuację serdecznie przepraszamy.

Czytaj więcej
nr 2/2009

Business Intelligence w controllingu marketingu

Problem: W ostatnich dziesięcioleciach powstał globalny rynek przedmiotów i urządzeń, którego efektem jest obserwowany wzrost konkurencji oraz wymagań klientów dotyczących funkcjonalności, trwałości, estetyki oraz ceny produktów i usług. Aby sprostać oczekiwaniom klientów, konkurujące ze firmy poszukują nowych rozwiązań organizacyjnych i technologicznych. Jednym z takich rozwiązań, umożliwiających...

Czytaj więcej
nr 2/2009

Model SOA w nowoczesnym IT

Problem: Po lekturze porady „Wytyczne architektury IT na potrzeby planów inwestycyjnych, budżetów” mam kolejne pytania uszczegóławiające moje problemy. Oto one: Problem: 1. Model SOA w nowoczesnym IT. Na jakie istotne aspekty należy zwrócić uwagę podczas implementacji tego rozwiązania po stronie IT? Jakie działania powinny zostać podjęte, aby rzetelnie i cyklicznie monitorować poprawę w efektywnym...

Czytaj więcej
nr 2/2009

Wykorzystanie Business Intelligence w controllingu marketingu

Wiele organizacji, głównie dużych, na bieżąco gromadzi ogromne ilości danych. Znaczną część z nich można wykorzystać do optymalizacji procesów zarządzania, redukcji kosztów, poszerzenia bazy klientów oraz w celu usprawnienia innych procesów wewnętrznych. Bywa jednak, że nie podejmuje się żadnych działań w kierunku ich analizy. Zamiast pracować dla dobra firmy, wprowadzają one zamieszanie. Brak spójnego...

Czytaj więcej

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.