Kluczowe wskaźniki efektywności w marketingu

CiRZ_220_34.jpg

Dział marketingu stanowi wyodrębniony sektor w przedsiębiorstwie, którego działania są skoncentrowane na dbałości o wizerunek marki, promowaniu oferty handlowej, a także strategii budowania trwałej relacji między firmą a odbiorcą. Jakość tych działań oraz ich efekty powinny być na bieżąco monitorowane i oceniane. W tej sytuacji warto wykorzystywać wskaźniki KPI (ang. Key Performance Indicators), czyli kluczowe wskaźniki efektywności, które dostarczają przejrzyste oraz rzetelne informacje, m.in. o powodzeniu kampanii reklamowych, akcji promocyjnych, poziomie zainteresowania ofertą i liczbie pozyskanych klientów.

Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) koncentrują się na konkretnych aspektach funkcjonowania organizacji. Mają one podstawowe znaczenie zarówno dla obecnego, jak i dla przyszłego sukcesu tej organizacji, a mogą mieć charakter finansowy lub niefinansowy.

Główne cechy wskaźników KPI:

  • są prezentowane jako współczynniki, średnie i stosunki (zwykle nie są to przetworzone liczby);
  • graficznie są przedstawiane w formie przypominającej termometry, tachometry lub symbole oznaczające zmiany; stanowią podstawę alarmów wzywających do podjęcia konkretnych działań, gdy wyniki znacząco odbiegają od normy.

Zmierzenie tych wskaźników pozwala na wyciągnięcie wniosków co do skuteczności każdego z badanych narzędzi marketingowych i modyfikowanie na tej podstawie kolejnych działań.

Podstawowe wskaźniki finansowe to:

  • zysk = przychód – koszty,
  • NPV = wartość bieżąca netto,
  • IRR = wewnętrzna stopa zwrotu,
  • zwrot nakładów = wymagany czas, aby zwrot z inwestycji w marketing umożliwił pokrycie kosztów podjęcia konkretnych działań marketingowych.

Najbardziej popularne wskaźniki KPI, pozwalające na efektywny pomiar działań marketingowych, to:

  • ROMI (return on marketing investment),
  • wartość życiowa klienta (CLV),
  • CAC (customer acquisition cost),
  • CTR (click through rate),
  • CPA (cost per action),
  • CPM/CPT (cost per mille / cost per thousand),
  • CPC (cost per click),
  • CR (conversion rate),
  • średni koszt pozyskania leada ze strony,
  • wielkość bazy klientów ze zgodą na kontakt handlowy,
  • średnia liczba e-maili kierowana do jednego klienta w miesiącu,
  • konkurencyjność cenowa – średnia cena produktów vs konkurencja,
  • liczba zapytań ofertowych ze strony internetowej,
  • liczba wypełnionych formularzy kontaktowych,
  • wskaźnik NPS (net promotor score),
  • średnia liczba transakcji dokonywanych przez jednego klienta w roku,
  • udział transakcji z kodami rabatowymi i voucherami,
  • liczba zapisów do newslettera,
  • liczba rezygnacji z newslettera.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Drukuj

Zobacz również

Archiwum